Így tüntetnék el az égről a kondenzcsíkokat

A légi közlekedés a globális felmelegedést előidéző kibocsátások csekély, de egyre növekvő részét teszi ki. Ennek körülbelül kétharmada pedig nem a szén-dioxidból származik, hanem a motorból érkező más kibocsátásokból, például vízgőzéből és nitrogén-oxidéból.

Ennek a kibocsátásnak a leglátványosabb nyoma a repülők mögött megjelenő kondenzcsík. Ez akkor keletkezik, amikor a vízgőz és korom hideg és nedves körülmények közé érkezik, és melegítő hatást fejt ki erre a közegre azzal, hogy elnyeli a sugárzást. Ez a hatás a légi közlekedési szén-dioxid-kibocsátás körülbelül felének felel meg.

A holland Delfti Műszaki Egyetem kutatói most azt vizsgálták, hogy hogyan változtatná meg a kondenzcsík-képződést az, ha a repülők alacsonyabban, vagyis kevésbé melegebb légköri körülmények között haladnának. (A kondenzcsík rendszerint tíz- és tizenháromezer méteres magasság között képződik.)

A szakemberek modellezték, hogy hogyan kellene változtatni a repüléi útvonalakon, ha elejét akarják venni a kondenzcsíkoknak. Ehhez nagyjából hatmillió repülőút adatait használták fel az időjárási ballonok globális hálózatának hőmérsékletre és páratartalomra vonatkozó méréseivel együtt.

Azt találták, hogy a járatok mintegy felének elég lett volna körülbelül hatszáz méterrel alacsonyabban repülnie ahhoz, hogy ne képezzen kondenzcsíkot.

Egy-egy ilyen magasságváltás pedig meglehetősen gyakran előfordul az utak során, és csak egy kevés plusz üzemanyagot igényel, miközben csekély mértékű közlekedési problémát okozna.

Néhány légitársaság egyébként már most is szeretne szabadulni a kondenzcsíktól, az American Airlines-nak például hetven tesztútvonalon sikerült a felére csökkentenie a ezek mennyiségét. Az Etihad új projektje során időjárási modellek segítségével alakít ki kondenzcsíkmentes útvonalakat. A több mint száz tesztrepülés alapján a kibocsátással kapcsolatos nyereség tízszer nagyobb, mint a megnövekedett üzemanyag-szükségletből származó többletkibocsátás.

A repülésből származó kibocsátás csökkentése egyáltalán nem könnyű, ugyanakkor nem ez a legkörnyezetszennyezőbb utazási mód.

(Forrás: New Scientist, képek: Getty Images)

kondenzcsík | repülés | kibocsátás | repülő | magasság | kutatás

FOLYTASD EZZEL

Merész kampánnyal robban be a Reebok új kollekciója

A modern luxus nyomában a Range Roverrel

Rendeld meg a Roadster magazin 19. számát!

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Tényleg ez a világ legjobb luxusterepjárója? Most kiderül!
Hirdetés
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom