Így tüntetnék el az égről a kondenzcsíkokat

A légi közlekedés a globális felmelegedést előidéző kibocsátások csekély, de egyre növekvő részét teszi ki. Ennek körülbelül kétharmada pedig nem a szén-dioxidból származik, hanem a motorból érkező más kibocsátásokból, például vízgőzéből és nitrogén-oxidéból.

Ennek a kibocsátásnak a leglátványosabb nyoma a repülők mögött megjelenő kondenzcsík. Ez akkor keletkezik, amikor a vízgőz és korom hideg és nedves körülmények közé érkezik, és melegítő hatást fejt ki erre a közegre azzal, hogy elnyeli a sugárzást. Ez a hatás a légi közlekedési szén-dioxid-kibocsátás körülbelül felének felel meg.

A holland Delfti Műszaki Egyetem kutatói most azt vizsgálták, hogy hogyan változtatná meg a kondenzcsík-képződést az, ha a repülők alacsonyabban, vagyis kevésbé melegebb légköri körülmények között haladnának. (A kondenzcsík rendszerint tíz- és tizenháromezer méteres magasság között képződik.)

A szakemberek modellezték, hogy hogyan kellene változtatni a repüléi útvonalakon, ha elejét akarják venni a kondenzcsíkoknak. Ehhez nagyjából hatmillió repülőút adatait használták fel az időjárási ballonok globális hálózatának hőmérsékletre és páratartalomra vonatkozó méréseivel együtt.

Azt találták, hogy a járatok mintegy felének elég lett volna körülbelül hatszáz méterrel alacsonyabban repülnie ahhoz, hogy ne képezzen kondenzcsíkot.

Egy-egy ilyen magasságváltás pedig meglehetősen gyakran előfordul az utak során, és csak egy kevés plusz üzemanyagot igényel, miközben csekély mértékű közlekedési problémát okozna.

Néhány légitársaság egyébként már most is szeretne szabadulni a kondenzcsíktól, az American Airlines-nak például hetven tesztútvonalon sikerült a felére csökkentenie a ezek mennyiségét. Az Etihad új projektje során időjárási modellek segítségével alakít ki kondenzcsíkmentes útvonalakat. A több mint száz tesztrepülés alapján a kibocsátással kapcsolatos nyereség tízszer nagyobb, mint a megnövekedett üzemanyag-szükségletből származó többletkibocsátás.

A repülésből származó kibocsátás csökkentése egyáltalán nem könnyű, ugyanakkor nem ez a legkörnyezetszennyezőbb utazási mód.

(Forrás: New Scientist, képek: Getty Images)

magasság | kutatás | kibocsátás | repülés | repülő

FOLYTASD EZZEL

Ezeket veszik észre rögtön a légiutas-kísérők, amikor az utas beszáll a gépbe

Ezen a 10 repülőtéren a leglátványosabb a leszállás a világon

Rendeld meg a Roadster magazin 15. számát!

Nyakunkon a tavasz, és ami még jobb hír, itt a legújabb Roadster magazin is. Mit találunk benne? Találkozunk az amerikai képzőművésszel, Jim Denevannel, aki amellett, hogy land artban utazik, egy csodás rendezvényszervező céget is működtet, amely elképesztő helyeken szervez vacsorákat Kaliforniától kezdve Dél-Afrikán át Toszkánáig. Kifaggatjuk a kultikus Iditarod Trail Race kutyás szánhúzó verseny szervezőjét, a biennáléra készülő Nemes Márton festőművészt, megismerkedtünk a Friluftsliv filozófiával, Arnaud Montagard fotós révén megnézzük, milyen Amerika hátsó udvara, főzünk a 101 Bistróban, és a Totemism legújabb kollekcióját is szemügyre vesszük. ismét látványos, sok állomásos, 220 oldalas tripet alkottunk, szerintünk érdemes lesz benevezni rá. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat, a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.

Megnézem, mert érdekel!
Instagram