A férfidivat ugyan nem annyira gyorsan változó és színes, mint a női, de így is egy olyan univerzumról beszélünk, ami többdimenziós, izgalmas és a maga módján folyamatos megújulásban van. Mit kell tudnia egy férfinak ma, ha stílusosan és up to date-en akar öltözni? Miért felejtsük el az öltönyt és mi jön utána? Mit tudnak a nápolyiak, amit mások nem? Baranyi Csabához, a Galamb szabóság társalapítójához fordultunk, hogy képbe hozzon minket a jelenlegi legfrissebb trendekkel.
– A Galamb tizenhat éves tapasztalattal rendelkezik, ha férfidivatról van szó. Mit tudsz mondani arról, hogy milyen átalakulások történtek ebben a tizenhat évben, illetve hogyan látod, a magyar férfiak ezalatt a bő másfél évtized alatt nyitottabbá váltak a minőségi öltözködésre vagy nem? Ami például szembeötlő, hogy 2008-ban még úttörők voltatok, ma viszont már féltucatnyi vállalkozás ígér méretre szabott öltönyöket férfiaknak. Ez nekem mindenképpen azt jelzi, hogy van igény a minőségi öltözködésre.
– Manapság szerintem sokan érzékelik és látják is, hogy ebben a tizenhat évben nagyon sokat változott a formális öltözködéshez való viszony a férfiaknál. Egyrészről az öltöny maga kikopóban van, és ennek a helyét a kevésbé formális ruhadarabok veszik át. Inkább sportzakókat inggel és szövetnadrággal vagy farmerrel vesznek fel az emberek, minthogy egy öltönyben jelenjenek meg.
Természetesen ezt mindenki maga dönti el, hogy jó vagy nem, de mindenképpen egy erős változás van a klasszikus értelemben vett férfi öltözködési kultúrában.
Viszont a minőségi ruhákra való igény egyértelműen megnőtt, aminek személy szerint nagyon örülök. Ezáltal az emberek jobban elkezdték érteni a különféle minőségű szövetek fontosságát és azoknak megfelelő használatát, illetve elkészítési módjukat.
Valóban sokan megjelentek a piacon, és ennek örülök. Ugyanis így az emberekhez több inger jut el az öltözködéssel kapcsolatban, és jobban kialakul bennük a megfelelő öltözködéshez való igény. Van az a mondás, hogy egy fecske nem csinál nyarat és így már, sokkal több helyről tudnak tájékozódni az emberek. Ugyanakkor az árnyoldala, hogy ezeknek a vállalkozásoknak a kétharmada nem azt árulja, amit kommunikál. Szerintem ez így nem helyes, de ezzel én már megbarátkoztam, mert a nap végén az ügyfél döntése az, hogy mi a fontos számára, ami alapján meghozza a végső döntését.
– A varróüzemetek Nápolyban működik, a Stile Latino szintén nápolyi, és ha jól tudom, már kinéztél viszonteladóként egy újabb márkát, ami szintén a dél-olasz város közelében működik. Hogyan látod, miért alakult ki ez a kötődés a város és öltözködési kultúrája felé?
– Két fő irányzat alakult ki a szabászati stílusokban, az angol és az olasz. Ezek természetesen strukturálisan is eltérnek egymástól. Az angol szabászatban több rétegrendet használnak és szeretik a húsos, vastag szöveteket, ezáltal az öltönyök merevebbek. Az olasz zakók felépítése lazább, lezserebb.
Egy, maximum két rétegrendet tesznek a zakóba és válltömést is csak az ország északi felén találunk, ugyanakkor a kézi kidolgozásra és formázásra erős hangsúlyt fektetnek. Ettől állnak szépen az olasz zakók.
Véleményem szerint két okból jött létre a két stílus közötti különbség. Az egyik az éghajlati viszonyok. Míg Angliában nyirkos, nedves, hideg időjárás van, addig Olaszországban szárazabb és melegebb. Az adott klímához kellett az ruhadarabokat alakítani és egy új megoldással előállni. A másik ok amiért az olasz szabászati stílus mondhatni, hogy az egész világon híres lett az-az, hogy az emberek komfort érzete megnőtt.
Már nem feltétlenül szeretnének hétköznapjaikban egy merev struktúrájú darabot hordani. Olaszok pedig a lezser, de szépen kidolgozott ruhadarabok készítésében a legjobbak. Emellett nagy hangsúlyt fektetnek a stílusra is, ami tovább emeli a ruhadarabok iránti vágyat.
Azt is érdemes megemlíteni, hogy Olaszországban öt különböző szabászati stílus alakult ki: milánói, firenzei, római, nápolyi, szicíliai. Mindegyiknek megvan a maga sajátossága. Általában a zakók szűkítő, illetve szabászati vonalai azok, amik nagy mértékben eltérnek egymástól és adják az egyediségüket a ruhadaraboknak. Például a firenzei szabászatban van a legkedvesebb szűkítő varrás és sokkal inkább hagyatkoznak a kézi formázásra, mint a többi stílusirányzatnál.
Viszont számomra a nápolyi szabászat/stílus az, ami tökéletesen megtalálta azt a középutat, amitől kimagaslók a termékeik. Könnyed ruhadarabokról beszélünk melyhez magas hozzáadott értékű kézi kidolgozás párosul, és a stílusok, illetve szabászati vonalaik talán a legjobbak között vannak. Mi voltunk az elsők itthon, akik egy nápolyi mesterzsabóval kezdtünk együtt dolgozni és az Ő irányítása alatt kialakítani műhelyünket. Ez azóta sem változott, ha mondhatom, akkor magasabb szinten mint valaha.
– Te hogyan látod, hogyan gondolkodik egy zakót viselő nápolyi az öltözködésről? Mi az, amiben más, mint ahogyan mi gondolkodunk? Illetve átültethető egy az egyben, amit ott tapasztalsz, vagy hangolni kell az ő filozófiájukat a közép-európai atmoszférához?
– Ezt a kérdéskört érdemes egy kicsit messzebbről elindulva megvizsgálni. Gondoljunk bele abba, hogy az olaszok milyen kulturális környezetben nőnek fel. Milyen művészeti örökség között járnak-kelnek nap mint nap. Például egy Nápoly melletti kis településen van egy kis templom, amit nemrégiben látogattam meg. Véletlenül keveredtem oda. Na ennek a kis templomnak a boltívét Michelangelo festette. Még egyszer hangsúlyozom, ez egy teljesen “félreeső” kis település, amit igazából nem is érdemes meglátogatni, mert ezen a kis kápolnán kívül nincsen ott semmi. Viszont van egy Michalangelójuk...
Ezzel csak azt akartam szemléltetni, hogy az ott élő emberek nap mint nap hasonlóan szép közegben élik az életüket, és szívják magukba ezt az örökséget/szépségeket már gyerek koruk óta. Ezek a fajta vizuális ingerek napi szinten érik őket és úgy gondolom, hogy ebből adódóan alakult ki az olasz emberekben egy magasfokú igény a szép dolgok előállítására vonatkozóan. Tehát visszatérve a kérdésedre: én azt mondanám, hogy egy olyan személy, aki Nápolyban vagy a környékén, de általánosságban Olaszországban nőtt fel, annak a vizuális és szép érzéke magasabb szinten áll, mint egy Magyarországon élő emberé.
Ha az öltözködésre koncentrálunk csak, ők alapból tudják, hogy milyen színt mivel, milyen textúrát milyen textúrával lehet jól párosítani. Mi az, ami jól áll és mi az, ami nem. Nekik ezt kevésbé kell magyarázni és a kultúrájukból fakadóan zsigerből jön az öltözködési stílus.
– Azt tudjuk rólad, hogy a Galamb társalapító vagy és évek óta te vezeted a szabóságot. Mi a te szereped, hogyan fogalmaznád meg, mi az, amit te csinálsz?
– Én irányítom napi szinten a Galamb szabóságot. Ugyanakkor a cég méretéből adódóan az ügyfeleket személyesen ismerem, és én tartom velük a kapcsolatot, amit valahol el is várnak. Célom, hogy 2-3 éven belül az emberek fejében ne mint szabóság jelenjünk meg, hanem mint egy „stílus-ház” amiben minden élethelyzetre és szituációra tudunk ruhadarabot biztosítani. Ez a fő célom a következő évekre, és ezért dolgozom nap-mint nap.
– Egyébként te csak a munka miatt jársz Nápolyba, vagy közel áll hozzád a dél-olasz életérzés? Merre szeretsz utazni, ha van időd?
– Egy évben többször is megfordulok Olaszországban. Gyerekkorom óta járunk oda és nagyon közel áll hozzám az az olasz életérzés, amire utazásaim során ott rá tudok lelni. Nagyon tetszik, hogy minden régiónak megvan a maga sajátossága. Inspiráló azt látni, hogy az ott élő emberek hogyan rendezkedtek be a helyi szokások mentén. Hogy milyen életstílust alakítottak ki maguknak csak azért, mert a környéken termesztik például a legjobb citromot. Árusok, boltok, ruhaüzletek mind citrommal ízesített ételeket vagy citrommal díszített ruhadarabokat árulnak. Vagy például nem rég voltam Valdobbiadene-ben, ahonnan a prosecco származik. Az egész környék prosecco gyártásra van berendezkedve és nagyon pozitív volt látni, hogy mindenki boldogan él a prosecco készítésből legyen akár szó nagy cégről vagy helyi termelőről.
Kifejezetten Nápolyba általában munka miatt szoktam menni, de onnan kiindulva nagyon szép helyekre el lehet jutni. Ezenkívűl még Dél-Franciaország az, ami személyes nagy kedvencem, de oda tényleg csak a pihenés és kikapcsolódás miatt járok.
– Honnan inspirálódsz? Mik azok a források, ahová szívesen fordulsz, ha kiváncsi vagy a kortárs férfidivat trendekre?
– Legfőképpen az utazásaimból és az ott megtapasztalt élethelyzetekből inspirálódom. Az illatok, a színek, a helyi emberek szokásai mind-mind olyan dolgok, amiket akár haza érkezésem után be tudok építeni a napi életritmusomba. Ezek a dolgok mind hozzátesznek az életemhez. Számomra ezek adják azt a hozzáadott értéket az élethez, amit más körülmények között nem tudsz megtapasztalni. Ezen kívül, természetesen követem a nagyobb márkák megjelenéseit, ahol mindig találok érdekes megoldásokat.
Tőlünk nyugatra kicsit merészebben öltözködnek az emberek. Sokszor látok nagy városok utcáin, vagy akár kis falvakban olyan összeállításokat, amelyből akár részleteket kiemelve és párosítva a saját elképzelésemmel, érdekes dolgok tudnak születni.
Természetesen a célunk az-az, hogy a Galamb szabóság a férfiaknak teljes ruhatárát tudjon kialakítani, amibe nem feltétlen férnek bele azok az extravagáns darabok, amiket a személyes inspirációim ihlettek. De igyekszem minél többet kihozni a helyzetből.
– A Galamb szabóságot eddig főként a méretre szabott öltönyökkel azonosítottuk, de aki olvassa a Roadstert, főleg a print magazint, tudja, hogy nagyjából másfél éve komoly változások zajlanak nálatok. Milyen friss híreid vannak a Galamb átalakulásáról?
– A Galamb a 2009-es megállapításánál a cél az volt, hogy egy olyan úri szabóságot hozzunk létre, ahol az ügyfelek az elérhető legmagasabb minőségben legyenek kiszolgálva, és ráadásul ezt mind teljesen egyénre szabva. Azért is tudtunk mindig ebben a szegmensben piacvezető lenni és a lehető legjobb szolgáltatást nyújtani, mert alkalmazkodó képességgel folyamatosan reagálunk a környezetünk változására. Az elmúlt években ez a képességünk elengedhetetlen volt, hiszen a piac a 2009-es állapothoz képest, nagy mértékben változott meg.
2009 óta építjük a vevői bázisunkat. Időről időre mindig megvizsgáljuk, hogy mit tettünk eddig, hol tartunk és hogy mit kellene csinálnunk. Két évvel ezelőtt jutottunk el ismét oda, hogy egy „önvizsgálaton” essünk át, ahol az ügyfélkörünk megváltozott szokásaira reflektáljunk. Hiszen az elmúlt pár évben sokat változott az életstílusuk és az élethez való viszonyuk is.
Ügyfeleink nagy része olyan személyekből áll, akik nem csak élik, hanem élvezik is az életüket. Minden helyzetben a lehető legmagasabb minőségi szintet keresik. Legyen szó utazásról, gasztronómiáról, italokról vagy akár öltözködésről, mindig az elérhető legmagasabb szolgáltatást keresik.
Az ő élethelyzetükhöz és szokásaikhoz igazodva bővítettük termék kínálatunkon. A cél az volt, hogy minden egyes általuk átélt élethelyzethez tudjunk biztosítani számukra a tökéletes ruhadarabokat. Minden olyan élethelyzethez, amit megélnek, Ők azt a lehető legmagasabb színvonalon teszik, és a mi feladatunk, hogy ehhez szolgáltassuk az elérhető legmagasabb színvonalon a ruhatárukat.
Tehát nem csak szabóságként kell ránk a továbbiakban tekinteni már, hanem egy olyan komplex ruhatár kialakításban segítő márkaként, akinek a hedonista életigenlő férfiak vannak a középpontjában. Az ügyfeleink hedonisták, akiknek luxus az életük, ugyanis a luxus az nem csupán az, hogy mid van, hanem hogyan tudod azt élvezni.
– Nekem úgy tűnik, hogy nem csak szigorú értelemben vett ruhadarabokat – öltönyöket, ingeket, kabátokat, stb – árultok, hanem át akarjátok keretezni, mit jelent az öltönyviselés és az igényes öltözködés, és egyfajta életstílust igyekeztek megmutatni.
– A Galamb egy belső kör, ami egyszerre értékeli és élvezi is a szép és mondén dolgokat. Stílusa ötvözi az időtlen tudást, állandó értékeket egy modern, mai, hedonista életszemlélettel. Hiszen mit ér egy Galamb ruha, ha nincs hová felvenni?
Minden egyes élethelyzetre ajánljuk a tökéletes ruhadarabokat az elérhető legnemesebb szövetekből. Hiszen nem mindegy, hogy amikor az Amalfi parton sétálsz, vagy éppen egy beach barban ülsz a tengerparton, vagy akár sielni mész a svájci alpokba, akkor milyen len inget és vászonnadrágot, vagy éppen cashmere kabátot hordasz.
Mi ezekhez az élethelyzetekhez nyújtunk mind fazonban, mind szövetminőségben tökéletes megoldásokat. Mivel jómagam is gyakran vagyok olyan élethelyzetekben, ahol az ügyfeleink sokszor megfordulnak, ezért pontosan tudom, hogy mi kell ahhoz, hogy az adott szituációban tökéletesen érezzék magukat. Az adott hőmérséklehez és páratartalmhoz milyen szövetből kell készíteni a ruhát, hogy a komfortérzet megmaradjon.
A Galamb szabóság a kérdésedben felsorolt ruhadarabokat, inkább formális megjelenésekre ajánlja, amit a Bespoke vonalunkkal tökéletesen ki tudunk szolgálni.
Azonban az élethelyzetekben, amit az előbbi példában szemléltettem már teljesen más a helyzet. Ezekre a nem-formális eseményekre hoztuk létre a késztermék kollekciónkat, ami lazább, lezserebb viselet. Amit inkább tudsz hordani a hétköznapokban. Mindezt természtesen a Galamb szabóságtól elvárt, magas minőségben kivitelezve, az Attolini családdal közösen szezonról szezonra új kollekciót kialakítva.
– Mi várható idén a Galambtól még?
– A Galamb szabóság idén egy erős változáson megy keresztül, ami nagyon sok újdonságot is tartogat. Létrehoztuk a Life&Style Aperitivo esjeinket, ahova a leghűségesebb ügyfeleinknek rendezünk privát estet. Ez egy zárt est, ami évente háromszor kerül megrendezésre és mindegyiknek van egy tematikája. Idéntől lesz egy márka nagykövetünk, akit hamarosan megismerhet a széles közönség is. Továbbá lesz egy kollaborációnk egy híres magyar manufaktúrával, illetve tervezünk őszre egy nagyobb lélegzetvételű eseményt. Annyit elárulhatok róla, hogy a művészet és a Galamb szabóság lesz a középpontban. Mondhatni ez egy sűrű év lesz!
baranyi csaba | férfidivat | vincenzo attolini | galamb szabóság | zakó | öltöny
Hét dolog, amit ki kell próbálnod a legszebb horvát nemzeti parkban
Nagyvárosi kalandor a Volvótól

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!