A két világháború között készült legnemesebb francia autók közé olyan márkákat szokás sorolni, mint a Bugatti, a Delahaye, a Delage és a Talbot-Lago. Az egyik kereskedőjével együttműködve azonban egy rövid időre a Peugeot is be tudott lépni ebbe az elit klubba olyan sikeres versenyautókkal, amelyek a szépségversenyeken is nagy esélyekkel indulhattak.
Emile Darl’mat egész életében a sebesség rajongója volt, a francia repülés úttörőjénél, Clément Adernél töltött négyéves gyakorlata alatt fertőződött meg. Az első világháború után saját műhelyt alapított Párizsban, ahol autókat árult és javított, a motorjukat megbütykölve növelte a teljesítményüket. A Panhard és a Peugeot hivatalos márkakereskedőjévé vált, majd a harmincas évek végére kizárólag a Peugeot értékesítésére és szervizére összpontosított.
Az aerodinamika úttörői
A két világháború közötti korszakban Darl’mat az autóipar két legelismertebb nevével, a karosszériaépítő Marcel Portout-val és vezető formatervezőjével, Georges Paulinnel fűzte szorosabbra a kapcsolatát. 1927-ben a párizsi autószalonon jelent meg ennek az együttműködésnek az első gyümölcse, 1933-ban a chicagói világkiállításon pedig egy olyan Peugeot 301-est mutatott be, amelyet Paulin által tervezett áramvonalas karosszériával szereltek fel.
A harmincas évek közepére Darl’mat tevékenysége felkeltette a Peugeot vezetőinek figyelmét,
akik éppen arra törekedtek, hogy visszavezessék a márkát a motorsportban elért sikerekhez. A Peugeot bár a személyautók tömeggyártójává vált, az első világháború előtt sikeres Grand Prix autókat épített, 1913-ban, ’16-ban és ’19-ben még a híres Indianapolis 500-ast is a francia márka autójával nyerték. A húszas években a Targa Florio és a spa-i 24 órás futam győzelme is a nevükhöz fűződött.
1936-ban a Peugeot egy kisebb sorozatot szállított Darl’mat számára a 302-es modell alvázából, amely rövidebb volt a zászlóshajó 402-esnél, de több alkatrésze megegyezett vele, a motorja viszont 1,75 literes volt. Darl’mat ezt a 402-esből származó erősebb kétliteresre cserélte, és Paulin által tervezett gyönyörű aerodinamikus karosszériával szerelte fel, amely
jellegzetes art deco stílusú volt a könnycsepp alakú sárvédőkkel és a dupla szélvédővel.
A ’36-os párizsi autószalonon bemutatott Peugeot 302 Darl’mat Special Sport modell kupé, roadster és kabrió változatban is elérhető volt, de
az autók többségét a versenyzésre is alkalmas nyitott felépítménnyel rendelték.
A Peugeot felismerve a konstrukcióban rejlő lehetőségeket, gyári támogatóként állt Darl’mat mögé, akinek autói 1937-ben a 24 órás Le Mans-i futamon a hetedik, nyolcadik és tizedik helyet szerezték meg. Nem rossz egy újonc csapattól!
Peugeot 402 Darl’mat Special
1938-ban a Peugeot rátett egy lapáttal, és a 402-es modell legújabb változatát, a Legere-t szállította Darl’mat számára. Az elődjénél könnyebb, rövidebb és szélesebb alváz lett a Peugeot 402 Darl’mat Special alapja, amely ismét nyitott és zárt karosszériával készült. 1938-ban három példányát nevezték be Le Mans-ban, és a Charles de Cortanze és Marcel Contet által vezetett autó az összetett ötödik helyen végzett, megelőzve a korábbi bajnok német Adlereket.
A ’38-as Le Mans-i futam bizonyult a Darl’mat Special utolsó versenyének, mivel a második világháború előtt rendezett utolsó fordulón nem indult 1939-ben. Úgy tudni, hogy összesen 105 példány épült a Darl’mat különböző változataiból, közte 53 roadster, 32 kabrió és 20 kupé. Hubert Auran márkaszakértő kutatása szerint
az 1938-as évjáratú 402-esből mindössze hat kupé készült, és a képeken látható az egyik.
Az autót eredetileg bézs és fekete kéttónusú fényezéssel készítették,
és Emile Darl’mat karácsonyi ajándéka volt 1938 decemberében Alfred Giaque csapatfőnöknek a munkája elismeréseként. Méltó ajándék volt Giaque számára, aki ekkor már régóta úgy vélte, hogy a kupékarosszériában nagyobb a versenypotenciál, de Darl’mat kitartóan ragaszkodott a roadsterek nevezéséhez, mondván azok jóval könnyebbek.
Miután átvészelte a háborút, a 402 Darl’mat Special többször is gazdát cserélt, 1954-ben egy párizsi tulajdonosa lett, majd a hatvanas-hetvenes években exportálták az Egyesült Államokba, ahol egy neves gyűjteménybe került. A kétezres években részben szétszerelve cserélt gazdát újra, majd 2002-ben átfogó restaurálása kezdődött meg, aminek eredményét 2004-ben a Pebble Beach Concours d’Elegance elegáns seregszemléjén lehetett megtekinteni.
Az azóta is gondosan karbantartott Peugeot 2007-ben a phoenix-i művészeti múzeum kiállítására került, majd húsz év után ismét új tulajdonost keres. A kézzel épített, Portout karosszériás autóról azt mondják, hogy a hat kupéból a fennmaradt három egyike, és
egyben az egyik legszebb is, ami valaha készült a Darl’mat szériájából.
Az art deco négykerekű csodája iránt érdeklődők augusztusban licitálhatnak rá az RM Sotheby’s aukcióján.
(Képek: RM Sotheby's, Getty Images)
Francia stílus
A Peugeot a második világháború után sorozatgyártásban is készített emlékezetes formájú típusokat, mint a Roadsteren is bemutatott 404-es limuzin és 504-es Coupé.
darl'mat | le mans-i 24 órás | peugeot 402 | rm sotheby's | le mans | nagy sztori
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú
Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!