A Pitti Uomo 1989 óta pezsdíti fel Olaszország ékszerdobozát, Firenzét. Az esemény három évtizede a férfidivat minden apró részletének külön teret biztosít, a szakemberek a leghatékonyabb és egyben legkellemesebb módon találkoznak a nemzetközi kínálattal a trade show keretében.
Inspiráció
Bespoke és casual öltönyök, díszzsebkendők, pólók, cipők, táskák, sportruházat, vitorlás- és golffelszerelések, ékszerek, kalapok, sapkák, ready to wear minden stílus szerint elhelyezve. Mindennel találkozhatunk, ami egy férfi tökéletes megjelenésénél felmerülhet. Az esemény célja, hogy évente kétszer (januárban és júniusban) négy napon keresztül minél több szakmai és üzleti együttműködés szülessen, és a nagy márkák legújabb kollekciói mellett a fiatal tehetségek is bemutatkozhatnak a világ egyik leginspirálóbb városában.
A nemzetközi nagy divateseményekhez hasonlóan a Pitti Uomo is a város egyik kiemelt helyszínén lüktet, amivel párhuzamosan több mint tíz kisebb helyszínen is folyamatosan szakmai események zajlanak: prezentációk, kerekasztal-beszélgetések és bemutatók formájában.
A rendezvény egységes, magas minőségű és profi, minden a legjobb minőségű, és a lehető legjobban reprezentált. A nagy szabadtéri kitelepülések versenyben lehetnek egy-egy Sziget fesztiválos márkakitelepüléssel, annyira kreatív és látványos jelenlétre törekednek, hogy egyben szórakoztatóak is a standok. A cél: felhívni magukra a figyelmet, eladni, szerződni, üzletelni.
Valóság vs. Instagram
2019 januárjában jártam először a rendezvényen, és a fotókon, főleg az Instagramot ellepő öltönyös dömping hatására azt gondoltam, itt csak kifogástalan külsejű és elegáns férfiak fordulnak meg. Valójában egy nem így van. A Pitti alatt megsokszorozódnak a jól öltözött pasik és velük együtt a kalap, napszemüveg, moccasin és színes öltönyök vibrálása, de ez csak a résztvevők csekély százalékát érinti.
A látogatók többsége teljesen átlagos külsejű divatipari szereplő, akik nem akarnak mást, csak üzletet. Akiket az Instagramon és a GQ- vagy a Vogue-összeállításokban láthatunk a helyszíni street style tudósításokból, többségük hivatásos modell, akiket egy-egy márka öltöztet, és gyakorlatilag az a feladatuk, hogy a helyszínen és az online térben prezentálják a megbízójukat.
Ha szerencséjük van, az öltönyöket is creditelik, de ez nem más, mint egy pr-fogás.
A tematikából adódóan kiemelten fontos, kik és hogyan képviselik a márkákat, és hogy a legerősebb szeletet mutassák meg a rendezvényből – de ez attól még egy trade show.
Networking
Savas Ozcelik 2008 óta dolgozik a divatiparban, tíz éve Pitti-látogató. Korábban élt Londonban, Párizsban, Sydney-ben, majd Milánóba költözött, miután beleszeretett az olasz craftmanshipbe. A közép-keleti származásának és a kozmopolita jellemének köszönhetően markáns nemzetközi kapcsolatrendszert épített ki az elmúlt két évtizedben, az idei évtől pedig hivatalos partnere lett az 1918-ban alapított Sartoria Caracciolo márkának, ami a mai napig az időtálló nápolyi szabászati tradíciót követi.
„Minden Pittire ellátogatok a 97. esemény óta – mondta a Roadsternek Ozcelik, mert szerinte ez a legjobb lehetőség prezentálni a legújabb kollekciót a szakmai közönség előtt, eladni a termékeket multibrand üzleteknek, és szisztematikusan bővíteni a kapcsolatrendszert. – A vállalkozásomnak az eseménynek köszönhetően vannak ügyfelei Dél-Koreában, Közép-Keleten és Japánban is” – folytatja Savas. A Pitti Uomóra rendszerint külön kapszulakollekcióval készülnek, és emlékezetes aperitivót (koccintás, finom falatokkal) szerveznek az ügyfeleknek, buyereknek, újságíróknak a szakmai programot követően.
Baranyi Csaba, a Galamb Szabóság tulajdonosa szintén évek óta minden szezonban ellátogat az eseményre. „A kapcsolatépítés mellett, kiemelten fontos, hogy up to date legyek a legfrissebb öltönytrendekkel, az új technológiai megoldásokkal a férfiszabászatban, illetve az új kiegészítők felkutatása és beszerzése is szezonális feladat, legyen szó mandzsettáról vagy díszzsebkendőről.” Bennfentes infó, hogy networkingszempontból mindig a második nap a legfontosabb, mert a laza bemelegítő nap után mindenki megérkezik Firezébe.
Gendersemlegesség
A közelmúltban a rendezvény vendégországa Kína volt. A hongkongi barátnőm megkönnyezte a standot, amikor beléptünk a barlangszerű, titokzatos installációba, és elmondta, hogy ez egy óriási lépés Kínának, mert néhány éve még csak fel sem merülhetett, hogy ilyen típusú rendezvényeken képviseljék magukat. Tizenegy tervező mutatta be a kollekcióját prezentáció formájában a Shanghai Fashion Weekkel együttműködve. Az esemény másik érdekessége, hogy fellelhető külön részlege a luxury és prémium street style-nak az Unconventional részlegen, ahol az egyik legfőbb hangsúly a gendersemleges ruházaton volt, amely egyre nagyobb teret kap a márkák életében, mert az unisex öltözködésre egyre nagyobb igény van. A brandek szempontjából ez gazdaságos irány, hiszen spórolnak azzal, hogy csak egy méretsort kell kibővíteni és legyártani, nem kell külön női és férfikollekciót modellezni és gyártani, gyakorlatilag a két vonalból születik egy.
A Pitti Uomóra két okból érdemes ellátogatni: vagy a divatiparban dolgozunk és üzleti érdekünk fűződik hozzá, vagy Firenzében turistáskodunk az esemény ideje alatt, és beugrunk egy proseccóra, vagy kettőre.
De a lényeg, hogy inspirálódjunk a legújabb férfidivat trendjeiből a világ egyik legjobb városában.
A cikk a Roadster magazin nyolcadik számában jelent meg.
pitti uomo | Firenze | show | divat | esemény | networking
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú
Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!