A nagy márkák mögött mindig van egy-egy jó történet. Néha egészen furcsa termékeket is gyártottak, és volt, hogy majdnem csődbe mentek egy-egy rossz üzleti döntés miatt. A Porschéról találtunk tíz érdekes infót, ami talán nem csak nekünk szolgált újdonságokkal.
#1. A holland rendőrség Porsche 356-osokkal tépte az aszfaltot.
Volt idő, mikor még a holland utakon sem voltak sebességkorlátozások – kellett hát néhány autó a "Rijkspolitie" számára, amelyek fel tudják venni a versenyt a szabálytalankodókkal. Mivel megbízható, bivalyerős, nyitott tetejű sportkocsit kerestek (hogy a rendőrök alkalomadtán a forgalmat is tudják belőlük irányítani), végül a Porsche legendás 356-os modellje, a 911 elődje mellett döntöttek. A holland rendőrség első körben tíz egyedi szériás 356-os Porschét rendelt, amelyek ma már a legritkább autók közé tartoznak a világon. Az idők során kitartottak a márka mellett, és összesen több mint 500 (!!!) Porschét állítottak szolgálatba a 60-as évektől napjainkig.
#2. A Porsche 911 eredetileg 901 volt.
Az első Porsche 911-et még 1963-ban mutatták be a nagyközönségnek, a frankfurti autószalonon. A 356-os utódjának eredendően a 901-es nevet szánták, de váltaniuk kellett, a Peugeot ugyanis levédette a jogot, hogy az autóinak elnevezésében egy "0" legyen a két (vagy most már néha több) szám között. 82 darab Porsche 901 azért még piacra került, mielőtt meg kellett változtatni a nevét.
#3. A Porsche traktort is tervezett.
A Porsche tett egy kis kitérőt, és traktorokat is gyártott kávéfarmokra, 1956 és 1963 között. A Porsche-Diesel Motorenbau GmbH ebben az időszakban szárnyalt, összesen négyféle modellből – Junior (14 lóerő), Standard (25 lóerő), Super (38 lóerő) és Master (50 lóerő) – 125 ezer darabot adtak el.
De nem ők voltak az egyetlenek: a Lamborghini kezdetben a II. világháborúban lepusztult, ócska harci gépekből kezdett traktort gyártani, és csak később tért át a luxusautókra.
#4. 1986-ban a Porsche 944 volt az első autó, amelyben nem számoltak fel extra költséget a légzsákért.
A 944 nem a legszebb, de több szempontból ikonikus darabja a márkának. A maga 163 lóerős teljesítményével meglehetősen erősnek számított, ráadásul az előd 924-hez képest fejlettebb fékrendszert, futóművet és új belső kialakítást kapott. A jobb felszereltség és a fejlettebb technológia mellett a teljesítmény sem maradt el: 9 másodperc alatt gyorsult 100-ra, és 210 kilométer/h végsebességgel büszkélkedhetett. Az 1986-ban megjelent modellje már blokkolásgátlót, légzsákot és új motorvezérlést is kapott.
#5. A Porsche márkajel két címer kombinációja.
A Porsche címerére került lónak – a sok hamis híresztelés ellenére – semmi köze a Ferrarihoz. Anno a Ferrari-logóba ugyanis azért került ló, mert a vadászpilóta, Francesco Baracca egy szerencsehozó, két lábra álló, fekete lovat festett a gépére.
Ezzel szemben a Porsche védjegye Württemberg tartomány (pajzs és az agancsok) és Stuttgart város (ló) címeréből született.
#6. A Porsche-címer először 1952 végén jelent meg.
Ez a 356 Pre-A kormánykerekének közepén volt, az autó külsején viszont semmilyen formában nem jelent meg 1955-ig. Ekkor aztán az emblémát rárakták a 356 Pre-A motorháztetejére is. A mára híressé vált címer 1959-től a dísztárcsákon is megjelent, a logó ismertté válását azonban Ferdinand Porsche már nem érhette meg.
#7. A helyes kiejtés: "PORSCH-EH".
#8. A 911 dizájnja csak hatszor frissült öt évtized alatt.
Időtlen és ikonikus. Volt olyan kritikus, aki "tökéletesen arányos sportkocsi"-nak nevezte, Ferdinand Alexander Porsche édesapja, Ferry pedig azért éltette, mert "ugyanúgy vezetheted egy afrikai szafarin, mint a Le Mans-i versenyen, vagy New York utcáin". Egy biztos, hogy Butzi és Ferdinand Alexander Porsche valami egészen különlegeset alkotott, és a lényeg alig-alig változott hét széria alatt. Az oldalsó szélvédők, a fastback, a motorháztető és a front mindig csak egy picit módosult.
Több mint egy millió 911-es modellt gyártottak le, mióta 1963-ban bemutatták az autót – ezzel pedig a világ egyik legsikeresebb sportautója. Még ma is a legtöbbet eladott Porsche modell, annak ellenére, hogy a legdrágább.
Talán erre mondják, hogy ami jó, azon felesleges változtatni...
#9. A fekete, a piros és a fehér a legtöbbet eladott színek a mai napig.
Kérésre persze bármilyen színre tudják fényezni, csak az ára lesz húzósabb a szokásosnál. A tavasszal bemutatott 911-es és 718-as modellekhez például kérhető Crayon, azaz zsírkréta árnyalat, de létezik Saffron metálsárga árnyalat is.
#10. Egy magyar zseni, Varga Péter felel a jelenkor Porschéinek külső dizájnjáért.
Kevesen, de szerencsére egyre többen tudják, hogy az elmúlt két évben már Varga Péter vezeti a Porsche külső dizájnjáért felelős csapatot a zuffenhauseni márkánál. Itt olvasható a vele készült interjúnk.
Ez is érdekelhet:
történelem | autótörténelem | luxusautó | porsche
5 lélegzetelállító túraútvonal Európában, amin egyszer az életben végig kell menni
A szenvedély, az árulás és a túlvilág jelenik meg egyetlen, zsigerig ható kortárs darabban a Müpa színpadán

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!