Lille belvárosában 1938-ban nyitott meg a Garage Peugeot, ami pontosan az volt, aminek hangzik: egy márkakereskedés. Nemrég átalakították, és az autós infrastruktúra helyére közösségi tér került, de a névből és az eredeti szellemiségből is maradt valami.
1938-ban nyílt meg Lille belvárosában, a nyüzsgő Carnot úton a Garage Peugeot nevű autókereskedés egy négyemeletes épületben. Az akkori homlokzatot meghatározták a szinteket kiemelő aluminium sávok, valamint a rácsszerkezetből adódó függőleges tagolás. Többek között ezt a jellegzetességét is megőrizte az épület – csak most bézs színű, újragyártott kőburkolat alkotja a vízszintes sávokat –, miután a közelmúltban több mint 80 év után teljesen megújult.
Az átalakítást a Coldefy építésziroda végezte, a projektcsapat egyik vezetője a magyar származású Zoltan Neville volt.
És mivé alakult az egykori kereskedés? Közösségi térré – benne co-working irodákkal, fotós műteremmel, bicikliparkolóval, boltokkal, bárral és étteremmel –, ami számtalan módon utal az épület múltjára. Először is GARAGE-nak hívják, megőrizték az eredeti tervek szellemiségét, de szinkronba hozták azt a mai igényekkel, és könnyen alakíthatóra tervezték a tereket.
Megőrizték az eredeti struktúrát (a nyersbeton oszlopokat vagy az alagsorba vezető rámpát), láthatónak hagyták a gépészetet, a kábeleket és csatornákat, és korlátozták a fix válaszfalak számát.
Visszautal az indusztriális múltra az anyaghasználat is: a látszóbeton kinézetű padlógyanta, a fa bútorok, meg az említett homlokzati kőburkolat. A szerkezet láthatóvá tételét segíti még a látványos, 30 méter hosszú és nyolc méter magas üvegfal a bejáratnál, ami szinte beszippantja a Carnot-n sétálókat.
Az eredeti raszterhez igazodó antracitszínű acélburkolat felidézi a klasszikus műhelyhomlokzatokat, ugyanakkor meghatározó az átláthatóság, ami vérbeli kortárs elem. Igazság szerint a kereskedés már jóval a mostani átalakítás előtt veszített a jelentőségéből: 1990-ben a harmadiktól az ötödik emeletig irodákat alakítottak ki, a másodikon parkolókat, az első emelet és a földszint egy-egy részében boltokat nyitottak – a Peugeot-kereskedés és a műhely maradék területre szorult vissza.
A mostani átalakítás viszont ennél is radikálisabb lett, elvégre a komplett belső teret újragondolták, a homloktatot egy nagy szakaszon megnyitották, hogy csalogatóbb legyen, miközben az egész munkának összhangban kellett lennie az út egészének átalakításával.
Külön attrakció a hét méter magas, harmonika üvegajtó, ami 12 méter szélesen nyitható. A gépház fizikailag is érzékelhetővé válik, a megérkezés pedig élménnyé, amitől tervezők azt remélik, Lille egyik landmark épületét hozták így létre.
Nem volt könnyű kivitelezni ezt a szokatlan, monumentális üvegajtót: a motorizált szerkezet mozgatása összetett feladat, amelyet a mennyezeti sínek hálózata irányít. Az üvegajtók súlya nyitott helyzetben akár tíz tonna is lehet, és az egész szerkezetet a meglévő épületszerkezethez méretezték, és arra függesztették fel.
Kivitelezés: 2017 – 2021
Nettó terület: 3066 m²
Költségvetés: 4,2 millió euró
Megrendelő: SAS Garage
Tervezők: Coldefy (építészet), Tétris (tértervezés)
A projektcsapat: Thomas Coldefy, Isabel Van Haute, Zoltan Neville, Simon Ducreu, Apameh Seyed, Jerica Puterle, Sahar Safieddine
Lille-be egyébként is megéri elutazni, mert tartalmas városnézésre kínál lehetőséget, emellett még olcsó is,
(Forrás: Coldefy, fotók: Guillaume Cortade és Florent Michel)
franciaország | Lille | garázs | dizájn | lista
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!