A híres békejelet mindannyian ismerjük, de miért éppen ilyen lett?

Mindannyian ismerjük a békejelet, lehetnek is ötleteink arra, hogy honnan származik, valójában viszont egy kicsit tekervényes úton született meg.

A békének többféle szimbóluma is van, többek között a galamb vagy az olívaág, de a legismertebb talán a Mercedes logót plusz egy vonallal megtoldó kör formájú embléma. Miért pont ez lett a béke jele, és hogyan alakult ki?

Erről egészen életképes elméleteket lehet gyártani egy házibuliban, de csak úgy fejből lehetetlen kitalálni a megoldást:

a logó egy 1950-es évekbeli brit anti-nukleáris mozgalomtól származik.

A második világháború végén, az atombombák bevetése után mindenki számára világossá lett, hogy a fegyvereink már képesek elpusztítani a világot. Így indult útnak az említett mozgalom, amelynek fő célja a nukleáris lefegyverzés volt. A logót Gerald Holtom (1914–1985) dizájner-művész tervezte, és 1958 februárjában, amikor bemutatta a britek nukleáris lefegyverzési bizottságának, azonnal elfogadták, így pár héttel később már ilyen zászló alatt vonulhattak a protestálók a Trafalgar téren.

Igen ám, de ez még mindig nem magyarázza, hogyan született meg a jel. Holtom a zászlós szemaforjelzésekből indult ki, azon belül is az N és a D betű (mint Nuclear Disarmament) jeléből:

A két zászlójelzés stilizált vonalait egyesítette, majd egy körbe foglalta, ami a Földet, így átvitt értelemben a természetet, békét, egységet szimbolizálja. A brit mozgalom tehát azonnal elfogadta jelképnek, onnan vették át a különböző békemozgalmak, majd tették univerzálissá a jelentését a hippik.

Holtom egyébként többet is belelátott a jelbe: a lefelé mutató vonalakat egy ember tehetetlenül széttárt karjának mutatja, ami az akkoriban érzett kétségbeesésére rímelt. Ezen kívül a dizájner számára Francisco Goya 1808. március 3-a című festménye is inspirációt adott a szimbólum megtervezéséhez.

(Forrás: Wiki, fotó: Unsplash, nyitókép: GettyImages)

gerald holtom | béke | piece | békejel

FOLYTASD EZZEL

5 lélegzetelállító túraútvonal Európában, amin egyszer az életben végig kell menni

A szenvedély, az árulás és a túlvilág jelenik meg egyetlen, zsigerig ható kortárs darabban a Müpa színpadán

Rendeld meg a Roadster magazin 19. számát!

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
5 lélegzetelállító túraútvonal Európában, amin egyszer az életben végig kell menni
Hirdetés