Félévszázados múltra tekint vissza a BMW kapcsolata a művészettel, és ennek alkalmából egy olyan pályázatot írt ki a márka szlovéniai képviselete, ahol a fejlett és fenntartható BMW iX-et lehetett vászonként használni.
A BMW a hetvenes években fűzte szorosabbra a kapcsolatát a művészettel, az Art Car kollekcióban neves alkotók álmodták újra a márka egyik modelljét. Az ötlet a francia autóversenyző Hervé Poulain fejéből pattant ki, aki felkérte művész barátját, Alexander Caldert, hogy formálja saját ízlésére versenyautóját. 1975-ben a 3.0 CSL-ből megalkotott első Art Car a 24 órás Le Mans-i futamon azonnal a közönség kedvencévé vált.
A következő évtizedek során olyan alkotók jegyeztek négykerekű műalkotásokat a BMW-nek, mint Andy Warhol, Frank Stella, Jeff Koons és Roy Lichtenstein. A művészettel ápolt csaknem félévszázados kapcsolat alkalmából ezúttal a BMW szlovéniai márkaképviselete hirdetett pályázatot RE:DESIGN iX címmel a 35 évnél fiatalabb alkotók számára, hogy
készítsék el a fenntarthatóság és mobilitás vízióját egy művész szemszögéből.
Az alkotáshoz a vásznat a BMW egyik legújabb elektromos autója, az iX szolgáltatta.
A kilencedik éve sikeres elektromos városi autóhoz, az i3-hoz hasonlóan az iX-nél is tiszta lappal kezdték a munkát a formatervezők. Nem egy korábbról ismert BMW-modellt alakítottak tehát elektromos hajtásúvá, hanem azt képzelték el, milyen lesz a jövő elektromos luxusautója, és hogyan lehet valóra váltani a jelenben, ami egy igazán különleges formát eredményezett.
A kezdeményezés ugyan Szlovéniából indult, de a legjobb kreatív megoldásokat nemzetközivé vált zsűri kereste,
a ljubljanai kurátorokon és képzőművészeken kívül ugyanis tagja volt Domagoj Dukec, a BMW vezető formatervezője is, aki szerint „a művészet és a technológia ötvözése érdekes és izgalmas eredményeket teremtett”. A pályázatra összesen 17 alkotással neveztek, ezek közül választották ki a három legjobbat.
A fenntarthatóság, a művészet és a mobilitás kapcsolatának legjobb értelmezését Urban Klinkon készítette, a ljubljanai Képzőművészeti és Design Akadémia mesterszakos hallgatója, az egyedi ruhába bújt BMW iX-et pedig a Roadster magazin is megnézhette egy különleges helyszínen,
a ljubljanai Cukrarnában, egy cukorgyárból kialakított modern művészeti térben,
ahol az állandó kiállítások mellett hétfőnként a rendezvényeké a főszerep.
A munkájára méltán büszke, de egyébként szerény és szimpatikus alkotó a Roadsternek elmondta, hogy
a Sketch című alkotása a művészet alapelemeinek segítségével közelítette meg a témát.
Minden alkotás egy szkeccsel kezdődik, véli Urban, aki a spektrum alapszíneit választotta, hogy vizuálisan még izgalmasabbá tegye a különleges vonalvezetésű, de fehér alapszínű autót. A friss és merész külsővel pedig kifejezi az elektromos mobilitás fenntarthatóságát is.
„A természetben, az életben, a minket körülvevő világban minden lépés, cselekvés, akár művészi megnyilvánulás is számít.
Így hát visszatértem az alapokhoz, hogy kiemeljem a jelentőségüket.
A három alapszínből indultam ki, egy olyan művészi alapelemmel, az ecsetvonással, amely minden további vonással több értelmet, új életet kapott. A munkámat Sketch-nek neveztem el, mivel minden alkotás itt kezdődik” – mutatta be pályázatát Urban Klinkon.
Urban azt is elmondta, hogy szívesebben festette volna fel saját kezével a művét az autóra, mint az Art Car sorozatban alkotó neves elődei, de a rendkívül látványos minta végül fóliaként került fel az iX-re. A BMW négy keréken gördülő műalkotása a következő hetekben különböző helyszíneken, hotelekben, galériákban, márkakereskedésekben lesz látható Szlovéniában, megjelenésével a fenntarthatóság fontosságára hívja fel a figyelmet.
Limitált szériás művészet
A szlovéniai kezdeményezéssel egyszerre a BMW nemzetközi téren is merészet lépett, amikor felkérte Jeff Koonst, hogy alkosson egyedi külsőt a megújult 8-as sorozatra. Az M850i xDrive Gran Coupéra épülő művet pedig nem csak egy példányban készítik el, hanem limitált szériában gyártásba is adják. A művész által szignózott első példányt pedig nemrég 475 ezer dollárért adták el a Christie’s aukcióján.
nagy sztori | műalkotás | Ljubljana | bmw | pályázat | művészet
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú
Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!