Nemcsak gyárai vannak a BMW-nek, de egy Újrahasznosítási és Bontási Központja is, ahol folyamatosan fejlesztik az újrahasznosítási ismereteiket, továbbá a maximális hatékonyság érdekében előszériás járműveket szednek szét.
Általában elég kellemetlen látvány egy autó életének a vége, főleg az autózás szerelmeseinek. Csikorog a fém, törik az üveg, egy kotrógép kiszedi a motorblokkot, aztán feltépi a tetőt, hasad a kárpit, tönkremegy a műszerfal, a bőr ülések...
Évente több ezer autó esik át ezen a procedúrán München Unterschleißheim nevű külvárosában abban a bizonyos Újrahasznosítási és Bontási Központban (Recycling and Dismantling Centre, RDC), ahol 1994 óta kapnak szét elsősorban előszériás modelleket, tesztelésre és fejlesztésre szánt, eladásra nem hitelesített járműveket.
Komplex feladatok
Nemcsak az újrahasznosítást lehet kutatni ezekkel az autókkal, de az autók életciklusának utolsó szakaszát is, azt, hogy hogyan lehet gyorsabban, hatékonyabban és több értéket megőrizve újrahasznosítani, illetve hogyan tervezhetik meg úgy a kocsikat, hogy a lehető legtöbb alkatrészük legyen újrafelhasználható, javítható vagy újragyártható.
A modern autókban másfél-három kilométer kábel van, tele értékes rézzel, de alumínium, platina, ródium és palládium is van bennük. És ezek mind újrahasznosíthatók.
Eltávolítják a nagyfeszültségű akkumulátort, majd a légzsákokat, az övfeszítőket, végül az összes folyadékot (olaj, fék– és hűtőfolyadék, ablakmosó) is, ez utóbbiakat is mind újrahasznosítják.
Ami még megmaradt a néhai autóból, az egy narancssárga fémprésben végzi – a 300 tonnás nyomóerő hatására a padló is remeg. Legvégül egy fridzsider méretű kocka marad, amit egy partnercégnek küldenek aprításra. A törvény szerint a járművek 85 százalékának újrahasznosíthatónak kell lennie, 95 százaléknak pedig visszanyerhetőnek. Az autók átlagos hasznos élettartama 21 év.
Az RDC-ben az bontás és újrahasznosítás lépéseit egy több gyártóval megosztott adatbázisban rögzítik, amihez 41 ország 3000 újrahasznosító cége fér hozzá ingyen.
Csak a körkörösség
Ezek a vállalkozások elengedhetetlenek a körforgásos gazdaság működéséhez, ugyanakkor a folyamatban még mindig meghatározó, hogy az anyagokat a lehető legkisebb erőfeszítéssel és legalacsonyabb költséggel tudják újrahasznosítani. Ezen szeretnének túllépni az RDC-ben, ahogy Alexander Schüll menedzser fogalmaz „fel kell hagynunk a >költség vagy fenntarthatóság< vitával, és egyértelművé tenni, hogy a rendszerszintű változás kulcsa és kiindulópontja is a fenntarthatóság. Csak ennek a belátásával jutunk el a valódi körkörös gondolkodáshoz.”
Éppen ezért az üzembe szerveznek vezetett túrákat, nem utolsósorban a BMW más részlegein dolgozók számára.
A BMW nemcsak az újrahasznosításért tesz sokat, de hosszú ideje támogatja a művészeteket is, nemrég például az Art Basel kiállításon segített a hidrogénhajtás-ihlette installációk összeállításában Es Devlin művésznek.
(Forrás, fotók: BMW Gruop)
újrahasznosítás | bontás | luxusautó | bmw
Hét dolog, amit ki kell próbálnod a legszebb horvát nemzeti parkban
Nagyvárosi kalandor a Volvótól

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!