Lehet, hogy bő tíz év múlva már olyan személyszállító repülőgépekkel fogunk Londonból New Yorkba repülni, amelyek egy negyedik generációs harci gépre hajaznak majd – és nemcsak a külsőségek terén, hanem mondjuk sebességtartományban is.
Ebben az irányban szeretne a Boom Superosonic úttörő lenni, amely 2029-ben állítaná szolgálatba az Overture-t – ez a gép lehet majd az első olyan utasszállító a Concorde óta, amely gyorsabb a hangnál.
Az elmúlt napokban bemutatták a gép kicsinyített prototípusát, az öttonnás, 6,4 méteres szárnyfesztávolságú, 21,6 méter törzshosszúságú XB–1-et, vagy Baby Boomot, amely mindössze harmadakkora, mint amilyennek a végleges gépet tervezik. És így elég sok dolog hiányzik belőle – például az utaskabin –, ugyanakkor
a Baby Boommal egyelőre az Overture fejlesztéséhez szükséges technológiák bemutatása és tesztelése a cél.
Az Overture várhatóan a hangsebesség 2,2-szeresével, több mint 2700 km/h sebességgel fog haladni, és 55–75 utas fér el majd rajta. Az ára várhatóan 200 millió dollár körül mozog majd.
Ez azt jelenti, hogy a jelenleg 7 és fél órás New York–London távolságot mintegy 3 óra 15 perc alatt megteheti, de Los Angelesből is elér Sydney-be 8 és fél óra alatt.
A tervezés során igyekeztek tanulni a Concorde hibáiból – az Overture halkabb lesz, a hangrobbanás sem lesz olyan zavaró, az üzemeltetése hatékonyabb, a hatótávja pedig nagyobb lesz.
Amíg az Overture hajtóművét a Rolls–Royce fejleszti majd, addig az harmadakkora XB–1-et három General Electric J85–15 hajtómű doromboltatja majd, egyenként hat tonna körüli tolóerővel.
A prototípus pedig valóban úgy fest, mint egy harcibombázó: penge deltaszárny, kompozit törzs, szénszálas borítás,
no és emeljük ki a hajtóművek beömlőit, amelyek közül – az F–18E vadászrepülőgéphez hasonlóan – kettő a szárnyak alatt simul a törzshöz, a harmadik pedig a törzs tetején kap helyet. A denveri cég szerint ez az elrendezés nagyban hozzájárul majd ahhoz, hogy a gép maximálisan karbonsemlegesen tudjon üzemelni.
A tesztrepülés 2021-ben lehet esedékes a kaliforniai Mojave-sivagatban, a terveken ugyanakkor tovább finomíthatnak annak függvényében, hogy az XB–1-es kísérleti géppel milyen adatokat és tapasztalatokat szereznek majd.

Az Overture a tervek szerint 2029-ben gördülhet ki a Boom Supersonic gyártósoráról, majd a következő évtized elején már forgalomba is állhat. A jegyek ára borsos lesz, a sajtó szerint ötezer dollárba, azaz 1,5 millió forintba kerülhet egy menetjegy – de hát az időt és a technológiát ugye meg kell fizetni.
Ez is érdekelhet:
(Forrás: Rakéta, CNN, Indóház)
XB–1 | new york | Boom Superosonic | vadászrepülő | hangsebesség | london
5 lélegzetelállító túraútvonal Európában, amin egyszer az életben végig kell menni
Manhattan lüktető energiáját mostantól bárki magán viselheti ennek az új kollekciónak köszönhetően

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!