Az elmúlt 100 év legszebb autói a Comói-tónál

1929 óta rendezik meg a Concorso d’Elenganza Villa d’Este autós szépségversenyt a Comói-tónál. Mint sok minden másnak, ennek is keresztbe tett a Covid 2020-ban, és idén is el kellett halasztani a szokásos májusi időpontot. Október első hétvégéjén viszont egy különkiadásra gyűltek össze az elmúlt száz év legszebb autói.

Egykor az arisztokrácia kedvenc hétvégi időtöltése volt lovas kocsikkal parádézni. Az elegancia ünnepének tekintették ezeket az összejöveteleket, ahol a finom luxus, az elegáns megjelenés, és egymás erőviszonyainak óvatos felmérése fontos része volt az eseménynek. A motorizáció megjelenésével a lovakat és kocsijukat az automobilok váltották fel, de a találkozót körbe vevő társasági élet és verseny változatlanul pezsgő és izgalmas maradt. Néhány éve már nálunk is rendeznek Concours d`Elegance eseményt Balatonfüreden, ahová értékes autógyűjtemények érkeznek. De ha a legnemesebb autós szépségversenyt szeretnénk látni, a Comói-tóhoz kell utaznunk, a Concorso d’Eleganza Villa d’Estére.

A fő mottó változatlan: az igazi elegancia kortalan.

Az nem elég, ha valaki lelkiismeretes munkát végzett a restaurálással, a kiállításra csak olyan autó kerülhet, amelyik rendelkezik a nemzetközi veteránautószövetség (FIVA) ajánlásával. A hitelesség mellett az is számít, hogy milyen múltja van az adott autónak, egy Le Mans-győzelem például felér egy royal flushsel, ha papírok és fotók is vannak az elsőségről. Egy Alpine M64 amerikai tulajdonosa is büszkén mesélte a Le Mans-i fotók lapozgatása közben, hogy milyen szerencséjük volt, amikor Franciaországban rábukkantak erre a ritka példányra. Amerikában restaurálták az autót, és a csak Concorso miatt repítették vissza Európába. Az Alpine mellett több autó is érkezett Amerikából, Japánból és az Egyesült Arab Emírségekből is.

A Concorso idei különleges kiadása abban volt más, mint a többi, hogy a szervezők az 1920 és 1970 között gyártott autók mellett helyet engedtek a kilencvenes évek sportkocsijainak is, és külön kategóriában indulhattak a Pininfarina tervezte modellek, ezzel is fejet hajtva az olasz dizájnműhely munkái előtt.

21 márka, 17 karosszériaépítő, 9 Ferrari

És miért kerülhetnek alig harmincéves autók egy ilyen versenyre? A gyűjtők között is egyre több fiatal jelenik meg, őket jobban vonzzák azok az autók, amiket gyerekkorukban menőnek tekintettek, és ma büszke tulajdonosai lehetnek. Megértem, én is széles mosollyal viselném a terhet, hogy egy Ferrari F50-et kell vezetnem. Bár egy hatvanas évekbeli Alfa Romeo 6C vagy egy Lancia Aurelia szépsége még jobban lenyűgöz. Meggyőződésem, hogy a legszebb kupék 1960 és 1970 között készültek, olasz formatervezők által.

De persze szép számmal vannak a gyűjtők között olyanok, akik az ötvenes évek előtti autók értékét magasabbra tartják. Ekkoriban a karosszéria és a hajtáslánc külön műhelyben készült, a megrendelő egyedi igényei szerint állt össze a végső autó. Ezért fordul elő a kiállításon több olyan műremek, amelyből egyetlen példány létezik. A gyárnevek között sem a megszokottakat találjuk: a Gräf & Stift, az Osca vagy a Delage teljesen eltűnt vagy más cégbe olvadt, bár utóbbi francia márka éppen feltámadni készül. Mint ahogy az Alpine-t is önálló prémiummárkává akarja emelni a Renault. A feltámadók között is kiemelt helye van a Hispano Suizának (annyit tesz: spanyol–svájci). Egy 1920-as évekből származót találtunk a veterán autók között, egy 2020-ast pedig a jelen koncepcióautói mellett. Ezzel is jelezve, a Concorso d’Eleganza Villa d’Estén az autógyártás minden fejezetéből felfedezhetünk egy értékes pillanatot.

Megjelenik a jelen és a jövő

A sarokba eldugott Covid-tesztközpont mellett más is emlékeztet a jelenre és a jövőre. Az eseményt támogató BMW-csoport (ennek része a Rolls-Royce is) például az éppen csak piacra lépő iX és i4 modellek mellett két koncepcióautót is elhozott. A Rolls-Royce Boat Tail különlegességéhez nem férhet kétség, a jachtok ihlette karosszéria teljes egészében egyedi készítésű, a Rolls-Royce karosszériaépítő múltját eleveníti fel. Az ólmozatlan benzint fogyasztó, igazi kipufogószagot árasztó veteránok mellett furcsa látvány lehet a BMW másik modellje, az i Vision Circular. Ennek azonban fontosabb küldetése van a megjelenésén túl: azt hivatott bemutatni, milyen lesz a fenntarthatóság és luxus 2040-ben, amikor az elektromos hajtás és intelligens vezetés kerül előtérbe.

Best of Show, vagyis a verseny győztese ez a Ferrari
Az 1956-os Ferrari 250 GT TdF amerikai tulajdonossal érkezett

A verseny a további díjazottait erre keresd!

bmw | nagy sztori | veterán autó | rolls-royce boat tail | Concorso d’Eleganza Villa d’Este | rolls-royce

FOLYTASD EZZEL

A Balaton kapuja: Kenese Bay Garden Resort & Conference Hotel

Otthonos minimalizmus, avagy egy stílusos családi ház Szombathelyen

Rendeld meg a Roadster magazin 19. számát!

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
A Balaton legstílusosabb titka: saját partszakasz, jakuzzi és nyugalom, amit máshol nem kapsz meg
Hirdetés