Biztosan olcsóbb, mint a benzin? Utóbbi kérdés leginkább az energiaválság és a rezsicsökkentés változása miatt merült fel az elmúlt időszakban. Megnyugtatunk mindenkit már itt az elején: a villanyautózás költsége továbbra is töredéke a benzines és dízeles változatokhoz képest.
Az sem mindegy, hogyan töltjük az autót
A költségeket számtalan tényező befolyásolja, de leginkább az, hogy mégis milyen eszközt használunk a töltésre. Egy elektromos autó töltő beszerzése otthonra ma már gyerekjáték, köszönhetően például az eautotoltokabel.hu oldalának.
Ahhoz, hogy a villanyautó fenntartása még olcsóbb legyen, általában érdemes otthon tölteni az autót. Miért? Mert az áram ára itt a legkedvezőbb még annak ellenére is, hogy a rezsiköltségre biztosan hatással lesz az akkumulátor töltése. Továbbá szükség lesz egy ideális fali töltőre, amivel még hatékonyabb lesz az egész művelet. Felejtsük el a gyári töltőt, amit a vásárláskor kaptunk az elektromos autóhoz, az inkább egy tartalék, mint elsődleges töltési alternatíva.
Az otthoni megoldáshoz képest a nyilvános töltőállomások, mint az autópálya pihenőhelyein található “gyorstöltők” sokkal drágábbak. Hasznosak, ha gyorsan kell tölteni vagy kezdünk kifogyni, de ha van rá lehetőség, inkább a saját garázsunkban lévő töltőt használjuk a mindennapokban. Persze a költségeket az is befolyásolja, hogy pontosan mennyit és hogyan használjuk az autót. Ha valaki nagy távolságokat tesz meg a mindennapokban, ráadásul azt is száguldozva, “sportos tempóban”, akkor sokkal többet fogunk a töltővel találkozni. Városi használat esetén pedig sokkal ritkábban.
Hogyan lehet kiszámolni a költségeket?
Térjünk át a piszkos anyagiakra, hisz minden olvasó ezt várja, hogy “mennyi az annyi”. Ahhoz, hogy pontosan kiszámoljuk a fogyasztást, szükség van az akkumulátor méretére, a jármű hatótávjára, valamint az elektromos áram egységárára kWh alapon.
Egy konkrét példa: a Kia Niro EV 64,8 kWh-s akkuval rendelkezik, 460 kilométeres hatótávval. Az áram ára 36,9 Ft/kWh. 0-ról 100%-ra a töltés 64,8 x 36,9, ami kb. 2.390 Ft-ot jelent. Ebből következik, hogy tulajdonképpen kilométerenként 5,3 forintot kell fizetnünk, ami töredéke a benzines, dízeles autók fogyasztásának még így, az energiaválság és a rezsicsökkentés változása után is.
Akár teljesen zöld is lehet az üzemeltetés
Ha igazán hatékony megoldást keresünk, akkor az egyik legjobb módszer az, ha az otthonunkra szerelt napelem segítségével töltjük az elektromos autót. Nemcsak a felhasználás lesz zöld, de az előállítás is, tulajdonképpen még az a kilométerenkénti 5,3 forint is teljesen eltűnik. Mindezt egy benzines vagy dízeles autóval lehetetlen megoldani.
A jövő egyértelműen az elektromos autózás irányába halad. Ha valaki villanyautó vásárlása mellett dönt, érdemes minél hamarabb gondoskodni a hatékony töltésről is, amiben szakemberek tudnak segíteni.
(Szponzorált tartalom)
Hét dolog, amit ki kell próbálnod a legszebb horvát nemzeti parkban
Nagyvárosi kalandor a Volvótól

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!