Nyolc szempont szerint értékelt közel harminc európai vasúttársaságot egy szakportál. Összpontszámban az olasz Trenitalia lett a legjobb, de jól szerepelt a cseh RegioJet is. Vizsgálták a MÁV-ot is, ami itt-ott meglepetést okozott, összességében viszont vannak még távlatok a fejlesztése előtt.
Összehasonlító elemzést végzett 27 európai vasúti üzemeltető szolgáltatásairól a Transport and Enviroment című szaklap. A jelentés mindjárt a felvezetőben megállapítja, hogy
„a vasúti szolgáltatók összességében nem nyújtanak kielégítő szolgáltatásokat”,
ugyanakkor a köztük lévő különbségek jól mutatják, milyen nagy mértékű fejlesztések lehetségesek, ezen felül alapos szakpolitikai változtatások kellenek, mert az ágazatnak nem sikerült önállóan rendeznie a dolgokat.
A tanulmányban nyolc szempontot vettek figyelembe, fontossági sorrendben:
- jegyárak
- speciális viteldíjak és kedvezmények
- megbízhatóság
- foglalási élmény
- kártérítési irányelvek
- utazási élmény
- éjszakai vonatközlekedés
- kerékpárosokra vonatkozó szabályok.
Meglepő lehet, de az összetett pontszám alapján az olasz Trenitalia lett a legjobb európai szolgáltató 7,7 ponttal, míg mögötte holtversenyben a svájci SBB és a cseh RegioJet végzett (7,4-7,4).
Szerepelt a 27 felmért üzemeltető közt a viharos időket megélő Magyar Államvasutak is, ami 5,8-as pontszámmal a 17, helyen végzett, eggyel a német DB mögött.
Az utolsó helyen az Eurostar zárt, míg az utolsó előtti a görög Hellenic trains lett (4,9, illetve 5,1 ponttal). Ez a sorrend ugyanakkor jelentősen változik az egyes kategóriákra lebontva.
Jegyárak tekintetében például a Flixtrain a legjobb, míg a MÁV a hatodik; megbízhatóság tekintetében viszont utolsó, holtversenyben másik két, szintén pontszámot sem kapó társasággal. Utazási élmény kategóriában 23. lett a MÁV, ellenben a kerékpárosokra vonatkozó szabályokat vizsgálva a dobogó alsó fokára került.
Kívülállók számára az egyik legfontosabb tanulság, hogy az ár nem arányos a minőséggel: az Eurostar például ötször annyiba kerül, mint a RegioJet, ám az utóbbi szolgáltatásai rendre az élmezőnyben végeztek.
Ár/érték arányban a RegioJet mellett a belga SNCF, az SBB, az osztrák ÖBB és a Trenitalia szerepelt a legjobban a rangsorban. A jelentés ezen kívül javaslatokat is megfogalmaz a fejlesztésekre.
Talán mégsem rémálom
Európát körbevonatozni időről időre felmerülő vágy/igény, amit nehezít az átszállások összehangolása, majd a különféle platformokon történő jegyfoglalás. Hanem az adminisztrációs rémálom talán már nem tart sokáig, köszönhetően az egységes európai jegyfoglalási platform várható elindításának.
(Forrás: T&E, fotók: Getty Images)
trenitalia | közelekedés | vasút | vonat | máv
Merész kampánnyal robban be a Reebok új kollekciója
A modern luxus nyomában a Range Roverrel

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!