Nagyban hozzájárult a Ferrari sikeréhez, hogy az ötvenes években az Egyesült Államokban is forgalmazni kezdték a maranellói márkát, és ennek évfordulójára emlékezik a limitált szériás F60 America, ami ma gyűjtők kincsének számít.
Enzo Ferrari az autósport szerelmeseként kezdett a versenyautók építésébe, és az utcai modelleket elsősorban azért vette fel a kínálatába, hogy azok eladásával finanszírozza az istállóját. A legnagyobb növekedéssel nem az európai, hanem az amerikai piac kecsegtetett, ezért öt évvel az első közúti modell bemutatása után, 1954-ben megjelentek az Egyesült Államokban is.
A márka képviseletére az olasz származású Luigi Chinettit választották,
aki korábban rendkívül sikeres autóversenyző volt. Háromszor nyerte meg a 24 órás futamot Le Mans-ban, és kétszer Spában, a legjobb évének pedig kétségkívül az 1949-es esztendő számított, amikor mindkét verseny győzelmét behúzta egy Ferrari 166 MM volánja mögött.
A versenyzői karrierjét a kereskedőire cserélő Chinetti tevékenysége New Yorkból indult, és rövid idő alatt óriási növekedést ért el, mivel kezdetben
kizárólagos importőre volt az amerikai szemmel még izgalmasabb maranellói márkának.
Idővel megjelentek a kisebb forgalmazók az államok különböző részein, amivel megteremtették a mai kereskedőhálózat alapjait.
Chinetti nem hagyta teljesen maga mögött a versenyzői múltját,
hiszen egy csapatot is alapított. A North American Racing Team, azaz a NART is számos sikert ért el a pályákon, amivel elnyerték a Ferrari gyári támogatását, még az ágaskodó paripás emblémát is használhatták. 1958-tól ’82-ig olyan pilóták vezettek a csapatnál, mint Mario Andretti, Phil Hill és John Surtees.
A NART neve később egy Ferrari-modellen is helyet kapott.
Az amerikai piacot jól ismerve Chinetti a sikeres 275 GTB/4 kabrió változatából 25 példányt rendelt, amit NART Spider néven mutatott be, de végül csak 10 példánya készült el. A Pininfarina által tervezett dizájn olyan jól sikerült, hogy később több 275 GTB/4-est építettek át a NART Spider mintájára.
A Ferrari stílusosan egy limitált szériás különlegességgel ünnepelte az amerikai jelenlétének hatvanadik évfordulóját.
Az F60 America neve tehát nem a legendás F40 és F50 utódját jelöli, hanem egy kétüléses, nyitott tetős jubileumi különkiadást, ami az F12-ből épült, és a stílusa több ponton is a 275 GTB/4 NART Spidernek állít emléket.
A kevésbé ismert szériából az eredeti mintájára csak 10 példányt építettek, a képeken látható F60 America 2016-ban készült. A stílusos Blu Nart színben pompázó sportautó
tervezésekor a hatvanas évek nyitott tetős versenyautóiból merítettek ihletet,
a krómozott hűtőmaszk és tanksapka is ezt a korszakot eleveníti fel.
A külsőnél is különlegesebb az F60 America belső dizájnja,
hiszen az egyébként visszafogott sötétkék bőrbe borított utastérben csak a vezető ülése kapott feltűnő vörös kárpitozást. Az üléseket az amerikai zászló mintájával díszítették, és nem maradhat el a Ferrari jellegzetessége, az utas előtti kijelző sem, ahonnan többek között a sebesség olvasható le.
Az elcsomagolható vászontetővel vagy háromrészes szénszálas tetővel fedett utastér plakettje szerint a 10 példányos limitált széria első darabjának az RM Sotheby’s kaliforniai aukcióján kerestek új tulajdonost. A háromezer kilométert sem futott F60 America
értékét 3,5-4,5 millió dollár közé becsülik, ami 1-1,3 milliárd forintnak felel meg.
(Képek: Getty Images, RM Sotheby's)
Roadster-legendák
Az F12 elődjének számító 599-ből készült nyitott tetős változat is ritkaságnak számít, nemrég egy kitűnő állapotban lévő példányát mutattuk meg. A Ferrari pedig sajátos módon elevenítette fel az ötvenes évek versenyautóit: a 250 Testa Rossa méretarányos változatát kínálja tisztán elektromos hajtású juniorautóként.
gyűjtők | autó | történet | Ferrari | nagy sztori | kincs
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú
Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje
Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!