Tudod melyik városban készült a hűtőd vagy a klímád? És melyik az a kínai kikötőváros, ami akkora, mint Róma vagy Montreal?
Kína szédítő sebességgel fejlődött az elmúlt évtizedekben, ennek az egyik kísérőjelensége, hogy számos város valódi metropolisszá nőtte ki magát – olyanok is, amelyekről nem hallunk napi szinten Európában. Vagy nem hallunk egyáltalán.
Foshan például már közel 7,5 milliós város, csaknem akkora, mint Hongkong, de a hírekben nemigen szerepel.
És persze távolról sem ez az egyetlen példa, elvégre a másfél milliárdos ország 60 százaléka városokban él, és több mint 130, legalább egymilliós városa van.
Miután a lakosság jelentős része keleten, dél-keleten él, hatalmas fejleszthető területek vannak az ország többi részén, a kormány ezért rengeteget költ infrastruktúrára. Sokszor a frissen nagyra hízott városok a globális gazdaságban is fontos szerepet töltenek be, mint a 3,5 milliós Guiyang is (a fenti képen). Az egykori ipari város közel 600 kilométerre van a tengerparttól, ezzel együtt miután tudatosan átformálták az IT-szektor kiszolgálására, most olyan cégeknek van ott irodája, mint a Foxxcom vagy a Microsoft. Ezzel együtt a város első metróját csak 2027-ben tervezik átadni.
A Sanghaj és Nanking között félúton lévő Wuxi (a fenti képen) is már 3,5 milliós, azaz nagyobb Athénnál. Innovációs és kutató-fejlesztő központ, ahol világcégek (Hitachi, Volvo, Astra Zeneca) működtetnek laboratóriumokat, és ahol 2005 óta 21 felhőkarcoló épült.
Rómáról és Montrealról nyilván hallottál, Ningbóról pedig nyilván nem, holott ugyanakkora mindhárom, és az utóbbiban 4,2 millióan laknak. Kikötőváros, a világ egyik legforgalmasabb kikötőjével, az Egy Övezet Egy Út program egyik fontos állomása.
És a bevezetőben említett Foshan? Egy óriási iparváros, több mint háromezer gyárral. Ha 2014 után vásároltál légkondit vagy hűtőt, 50 százalékos eséllyel ebben a városban gyártották.
A nyitóképen is szereplő Jinan mára 5,6 milliós város, ami ugyan rengeteg, de cserébe úgy fejlesztik a várost, hogy roppant sűrűn lakott részeket hatalmas parkok váltogatják, ezzel Kína egyik legzöldebb városa.
Szóval talán csak most hallottál először ezekről a városokról, de el tudjuk képzelni, hogy pár év múlva egyikük-másikuk már szélesebb körben is ismert lesz.
Ha pedig nem annyira a város mérete, hanem az élhetősége számít, akkor mutatunk párat a leghangulatosabbak közül, ahová megéri tenni egy őszi kirándulást.
(Forrás: B1M, fotók: GettyImages)
metropolisz | nagyváros | város | kína
A Balaton kapuja: Kenese Bay Garden Resort & Conference Hotel
Otthonos minimalizmus, avagy egy stílusos családi ház Szombathelyen

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!