Míg az oroszok azt akarták elérni, hogy maradhassanak náluk a repülők, Ukrajna épp ellenkezőleg, szerette volna minél előbb a határokon kívül tudni a flottáját.
Sajnos nem minden gépet sikerült időben kimenekíteni, az egyetlen Antonov An-225-ös gép például még a háború elején, a hosztomeli nemzetközi teherforgalmi repülőtér ostromában megrongálódott.
Az Antonov Airlines a Mriyát egy An-26-os és egy An-74T repülő társaságában már korábban Lipcsébe akarta evakuálni, ami a társaság második otthona, ez azonban nem sikerült. A cég flottájának a nagy részét azonban, egészen pontosan öt An-124-est sikerült gyorsan biztonságba helyezni külföldön.
Az ukrán kereskedelmi repülők jelentős része is külföldön talált menedéket még a háború kitörése előtt,
miután sem ők, sem a biztosítók és a bérbeadók nem akartak kockáztatni. Ukrajna egyébként nem olyan régen írta alá a Nyitott Égbolt megállapodást az Unióval, mely nemcsak azt tette lehetővé, hogy például a Wizz Air és a Ryanair új bázisokkal és útvonalakkal terjeszkedjen, hanem azt is, hogy a fiatal ukrán légitársaságok is fejlődhessenek, mint a SkyUp és a Bees Airlines. Emellett egy újabb állami támogatású légicég, az Ukrán Nemzeti Légitársaság létrehozását is tervezték, mely felvehetné a versenyt az Ukrán Nemzetközi Légitársasággal.
A kereskedelmi flotta hollétéről érthető okokból korlátozottak az információk, mégis sok a nyilvánosan elérhető forrás az iparági adatbázisoktól kezdve a repüléskövető alkalmazásokon át a repülőfigyelők posztjaiig, amelyek bepillantást nyújtanak az ukrán flotta jelenlegi állapotába.
Hol vannak most?
Az Ukrán Nemzetközi Légitársaságnak a huszonhét repülőgépéből legalább tizenhármat sikerült külföldre küldenie. Április végén összesen kilenc gép, Boeing 737-esek illetve Embraerek állomásoztak a spanyolországi Castellón repülőtéren, két másik Boeing 737-es a belgrádi Nikola Tesla repülőtéren, egy másik pedig a dél-franciaországi Tarbes Lourdes Pyrénées repülőtéren található, míg egy Boeing 737-900ER-t bérbe vett az airBaltic.
A fapados SkyUp tizenöt Boeing 737-eséből egy kivételével mind külföldre repült még a légtér lezárása előtt, és a jászvásári, a várnai, a szófiai, az egyiptomi Sharm El Sheikh valamint a belgrádi Nikola Tesla repülőtér tűnt fel, míg négy repülőgépet a tallinni repülőtéren tartottak karban.
Egy gépe viszont a kijevi Boriszpil nemzetközi repülőtéren rekedt. A légitársaság fő fókusza jelenleg az, hogy a menekülteket az ukrán határhoz közeli repülőterekről Európa és Izrael távolabbi pontjaira repítse, illetve humanitárius segélyt szállítson.
A Bees Airline-nak négy B737-800-ast sikerült kimenekíteni az országból, melyek a bérbeadók kérésére a franciaországi Montpellier-ben parkolnak.
Akik ott rekedtek
Nem minden gépet sikerült azonban kimenekíteni, például
a Wizz Air négy repülőgépe, mely Kijevben és Lvivben rekedt,
a The Points Guy információi szerint április végén még mindig ott tartózkodott. Mint a Wizz Air képviselője elmondta a magazinnak, továbbra is vizsgálják a gépek mielőbbi kireptetésének lehetőségeit, ez idő alatt a járműveket biztonsági kamerák és műholdfelvételek segítségével figyelik, és mérnökök ellenőrzik rendszeresen.
Az ukrán Windrose Airlines charter légitársaságnak csak egy járatát sikerült kalandos módon Lengyelországba szöktetnie a transzponderek kikapcsolásával, a gép azóta Szófiában található. Az Azur Air török tulajdonú charter légitársaság tizenegy repülőjéből nyolc rekedt Ukrajnában.
A háború miatt drasztikusan megváltoztak a légi útvonalak, de nemcsak ez lehet hatással a nyaralási tervekre az idén.
(Forrás: The Points Guy, képek: Unsplash, Wikimedia Commons)
orosz | ukrán | helyzet | háború | reptér | sors
Otthonos minimalizmus, avagy egy stílusos családi ház Szombathelyen
5 lélegzetelállító túraútvonal Európában, amin egyszer az életben végig kell menni

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!