Létezik egy holland körforgalom, amire egy biciklis viaduktot telepítettek – és az egészet egy egészen meglepő okból találták ki.
Naaldwijk egy úgyszolván ismeretlen holland kisváros Hága/Delft és Hook of Holland félsziget között. Néhány évvel ezelőtt mégis kapott egy mesés körforgalmat:
Az „ismeretlen” Naaldwijkban található a világ legnagyobb virágárverési vállalata, ezért az országban aukciókra vitt virágok 90 százaléka keresztülhalad itt. De a virágok nemcsak Hollandián belül utaznak, hanem Európa-szerte, és a Schipol reptéren át a nagyvilágba is. Jó nagy tehát a forgalom, ellenben az úthálózat nemrég még szörnyen elavult volt.
Ezt a közlekedést modernizálták egy úgynevezett 3 az 1-ben projekttel, amely a megközelíthetőséget, az élhetőséget és a biztonságot volt hivatott javítani.
Az új utakat az ún. Fenntartható Biztonság irányelv szerint építik, ami nem engedi meg az autóúton a biciklizést.
Részben korábban is teljesült már ez, esetünkben, a De Snelbinder körforgalomban viszont teljesen elkülönül a kerékpáros közlekedés. Nemcsak időben (a lámpák révén), hanem mindenestül, ami nyilván az ő biztonságukat javítja leginkább.
Elsőre a kerékpáros viadukt tűnik fel, de a kereszteződésben van kerékpáros alagút is, így valóban mindenhonnan mindenhová el lehet jutni autóval és biciklivel is.
A 300 méter hosszú hidat egy 40 méter magas pilon tartja; a felső aszfaltréteg egy új kompozit, ami –5 fokban sem csúszik, így a fenntartási költségei is alacsonyabbak.
Vicces a híd neve (kb. gyorskioldó): a Névadó Bizottság versenyt írt ki, amire 843 ötlet érkezett. De ebből a rengetegből sikerült egy már forgalomban lévőt kiválasztani, tíz évvel korábban Nijmegen kerékpáros hídját keresztelték el ugyanígy. A névért mindenesetre járt a 800 eurós sikerdíj, amit egy új bringára költhetett el a szerencsés kiválasztott. Részletesebben ebben a blogposztban olvashatsz a naaldwijki fejlesztésekről.
De a De Snelbinder körforgalom nem az egyetlen hasonló Hollandiában: az Eindhoven és Veldhoven közti Hovenring ugyanúgy viszi körbe a bringásokat, akár az autósokat, viszont rendhagyó felüljáróként a közút fölé emelve.
Amilyen egyszerű elven épült meg 2012-ben a Hovenring, annyi izgalmas részletet rejt: egy 70 méter magas oszlop áll középen, az ezer tonnás szerkezetet 24, egyenként 50 milliméter átmérőjű fémkábel tartja, de emellett alátámasztása is van. A tartókábeleket két magasságban rögzítették az oszlophoz: ezek külön-külön a magasabb és alacsonyabb frekvenciájú rezgéseket tompítják.
A körforgalom átmérője 72 méter; a bicikliút síkjából nézve teljesen vízszintes, sima hídnak látszik, alulról, éjszakai megvilágításban viszont egy frissen landolt repülő csészealjat idéz. Az ipv Delft építményén naponta mintegy ötezren haladnak át, és 11 millió euróba került. Végül az sem mellékes, hogy a kerékpárosok mellett gyalogosok is közlekedhetnek rajta.
(Fotók: GettyImages)
hovenring | bringa | hollandia | kerékpár | körforgalom
Merész kampánnyal robban be a Reebok új kollekciója
A modern luxus nyomában a Range Roverrel

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!