Ebben a cikkben a dízelmotorok világából mutatunk meg néhány különlegesen izgalmas érdekességet. Egyúttal arra is ki fogunk térni, hogy pontosan miben is rejlik a dízelmotorok esszenciája.
Lássuk tehát, hogy a régmúlt és a mostani idők dízelmotorjai között melyek voltak igazán egyediek!
Miben is rejlik a dízelmotorok hamisítatlan varázsa és hozzáadott értéke?
Meggyőző teljesítmény, kedvező fogyasztás és hosszú várható élettartam mellett. Többek között ezen szempontok és előnyök miatt szeretik sokan a dízelmotorok használatát. Ráadásul a Dubnicz autószerviz szolgáltatásait kérve meghosszabbíthatjuk a motor rendelkezésre állását.
Sokan talán nem is tudják, hogy sokáig csak kisebb üzemekben hasznosították a dízelmotorokat. Majd ezt követően is inkább tehergépkocsikhoz, hajókhoz, mozdonyokhoz történt ezeknek a motortípusoknak a felhasználása.
Aztán 1936-ban jött az áttörés, mert bemutatták az első sorozatgyártású személyautót. Amit ugyebár immáron dízelmotor hajtott. Egy négyhengeres Mercedes 260D-ről van egyébként szó. amely 45 lóerős motorral rendelkezett. Érdekesség vele kapcsolatban, hogy 100 km-en 9-10 liter gázolajat fogyasztott.
Ízelítő a régi idők jobbnál jobb dízelmotor modelljeiből
Az érdekesség kedvéért kezdjünk egy extrém példával, a náci Németország XXI-es típusú tengeralattjárójával. Amelyet nem más, mint két darab, 3900 lóerős, MAN M6V40/46KBB, 6 hengeres kompresszoros dízelmotor hajtott.
Persze a dízelmotorok különlegességeit keresve nem árt megemlíteni a világ legnagyobbját is. Amely egy 2600 tonna önsúlyú, 14 hengeres, turbófeltöltésű modell. Név szerint a finn Wärtsilä-Sulzer RTA96-C dízelmotorról van szó. A mérete akkora, mint egy társasház, és hatalmas konténerszállító teherhajókat hajt.
Ami külön kuriózum, hogy mindezt elképesztően gazdaságos formában teszi. Ugyanis az elégetett üzemanyag több mint 50%-át képes hasznos energiává alakítani, holott a személyautók esetében ez az arány mindössze 25-30%.
Nézzünk néhány fenomenális dízelmotort a mostani időkből!
Elsőként a Audi Q7-es 12 hengeres motorját kell megemlítenünk. Csodásan duruzsol, mindössze 5,5 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, és 500 lóerővel biztosít nem akármilyen erőtartalékot vezetés közben.
Ha a hazai autók kínálatában keressük a legnagyobb dízelmotort, akkor a Porsche Cayenne Diesel S 4,2 literes V8-as erőgép 385 lóerős erőforrása lesz a válasz. Fenomenális szerkezet, ami valósággal repíteni a képes a tekintélyes kasztnit.
Persze érdekességet jelenthet az ellenpólus, vagyis a legapróbb dízelmotor a közelmúltból. Amit a Smart használt fel a kisautóiban, névszerint a Smart City-Coupé és Fortwo erőforrásairól van szó. Mindössze 799 cm3 hengerűrtartalommal, amihez az első generációban 41 lóerős teljesítmény társult.
Nem meglepő, ha kedvet kaptál egy saját dízelmotoros járgányra te is!
(Szponzorált tartalom)
Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!