Száz éves titkokról mesél Kalifornia homokba temetett Egyiptoma

A Csendes-óceán és Guadalupe városa között húzódó Guadalupe-Nipomo-homokdűnék 1923-ban néhány hétre megteltek színészekkel, stábtagokkal és állatok ezreivel. Itt forgatta ugyanis Cecil B DeMille rendező a némafilmkorszak egyik legmonumentálisabb produkcióját, a Tízparancsolatot.

Így épült fel Egyiptom a Csendes-óceán partján

A filmet eredetileg Egyiptomban akarta felvenni, ám amikor a stúdióvezetők elvetették a költséges ötletet, DeMille úgy döntött, hogy ezen a kis partszakaszon teremti újjá az afrikai országot. A Union Sugar cukorgyártó cég a tulajdonában lévő földet tíz dollárért adta bérbe azzal a kikötéssel, hogy pontosan úgy hagyják el a dűnéket, ahogyan találták.

A rendező pedig hozzálátott, hogy felépíttesse az addigi legnagyobb filmdíszletet, amelyet az Art Deco mestereként ismert francia Paul Iribe álmodott meg.

A fő díszletelem egy hatalmas egyiptomi templom volt, amelyen az egyiptomi motívumok az 1920-as évek szecessziós esztétikájával keveredtek. A nagyjából 37 méter magas és 220 méter széles építményt huszonegy, többszáz mázsás gipszszfinx szegélyezte. Mindemellett épült egy sátorváros is a szereplőknek és a stáb tagjainak a forgatás idejére, ahol utcatáblák is voltak, és non-stop étkezde várta az éhes filmeseket.

A filmbéli Ramszesz városának kapuja
Aztán kezdődtek a problémák

Amikor azonban a forgatás véget ért, DeMille rájött, hogy nem is olyan egyszerű beváltania a Union Sugarnak tett ígéretét, amely szerint nem hagy semmilyen nyomot a helyszínen.

Bár a díszletdarabok és kellékek egy részét a helyiek elvitték kerti dísznek és egyéb célokra (két szfinxfej egy közeli golfpályán kötött ki, az egyik szekér pedig egy használtautó-alkatrész-kereskedőhöz került),

a templom és sok szfinx ottmaradt, más holmikkal együtt. Ezeket túl drága lett volna visszavinni Los Angelesbe, DeMille azonban otthagyni sem akarta, na nem a környezeti aggodalmak miatt, mert ilyenek akkoriban nem nagyon vetődtek fel, hanem azért, mert túl értékesnek találta ahhoz, hogy esetleg rivális filmesek kaparintsák meg.

Készül II. Ramszesz egyik szobra a város előtt álló négy, tízméter magas alak egyikeként

Így aztán egyszerűen úgy döntött, hogy minden maradványt betemettet a homokba.

Mintegy hatvan éven át pihentek a díszletek a dűnék alatt, mielőtt 1982-ben Peter Brosnan szabadúszó író-filmrendező fel nem figyelt DeMille 1959-es önéletrajzában arra a részre, ahol a rendező felidézi, hogy valóban betemették a tárgyakat:

Ha ezer év múlva régészek leásnak Guadalupe homokjába, remélem, nem rohannak a sajtóhoz a fantasztikus hírrel, hogy az egyiptomi civilizáció egész Észak-Amerikáig terjeszkedett. A szfinxeket, amiket ott találnak, mi temettük oda, miután végeztünk velük.“

Megjelentek az amatőr régészek

Brosnan akkor a fejébe vette, hogy kiássa az eltemetett várost, amelynek folyamatát a Cecil B DeMille elveszett városa című dokumentumfilmjében mutatta be. Először a templom építményén található lószobor egy részét találták meg, majd 1990-től már hivatásos régészekkel dolgoztak együtt, akik kiásták a templom homlokzatának hieroglifáit és a domborművek egy részét, valamint jelmezdarabokra is bukkantak, amelyeket a helyi Dunes Centerben állítottak ki.

Találtak emellett rengeteg palackot, amely egykor 7-12 százalékos alkoholtartalmú köhögés elleni szirupot tartalmazott. A szesztilalom idején ez adta az alkoholhoz való hozzáférés kevés legális módjának egyikét.

Peter Brosnan a dokumentumfilmen dolgozik

Brosnan szerint DeMille annyi műtárgyat ásott el a helyszínen, hogy az több múzeumot is megtölthetne. A dűne viszont közben gyors ütemben erodálódik, úgyhogy nemcsak a díszletdarabok, de maga a hely további sorsa is kérdéses.

Csodálatos dűnéket láthatunk viszont Spanyolországban és Angliában is, ahonnan csak egy karnyújtásnyira találjuk ezeket az izgalmas forgatási helyszíneket.

(Forrás: BBC, képek: Getty Images)

történet | forgatás | sivatag | kalifornia | dűne | Egyiptom

FOLYTASD EZZEL

A Balaton kapuja: Kenese Bay Garden Resort & Conference Hotel

A szenvedély, az árulás és a túlvilág jelenik meg egyetlen, zsigerig ható kortárs darabban a Müpa színpadán

Rendeld meg a Roadster magazin 19. számát!

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
A nyár titkos karmesterei nélkül nincs biztonságos repülés
Hirdetés