A repülőülések az idők során jócskán összementek, és a sokat emlegetett lábtér sem lett nagyobb, de csak nemcsak ezek miatt olyan kényelmetlenek a repülőülések – legalábbis a turistaosztályon.
Carla Jaspers ergonómiai szakértő a Wall Street Journalnak beszélt arról, hogyan tervezné újra a székeket, hogy azok kényelmesebbek legyenek. Elsőként a deréktámaszt emeli ki, ami akkor jó, ha rögzített, de egyben vertikálisan mozgatható is, vagyis az utas szükségleteihez igazítható.
Az ülés annél kényelmesebb, minél több ponton tud érintkezni vele a testünk.
Ezért van szükség a függőlegesen állítható fejtámaszra is, amelynek ideális esetben a két oldalán is vannak támaszok, mint egy gyereküléseknek.
Az ülőfelület méretének, szélességének és mélységének is van jelentősége: a legtöbb embernek a 45 centi körüli szélesség a kényelmes, de gyakran lehet találkozni csak körülbelül 40 centis ülésekkel is. Ha állítható lenne az ülésmélység, akkor az ember teljesen hátra tudna dőlni, miközben a térdét is megtámaszthatná.
A lábtartó szintén nagyban növeli a kényelemfaktort, különösen az alacsony utasok esetében.
Az ülések közötti távolság szintén sokat csökkent az idők során a körülbelül 91 centiről 80-ra.
Ami az anyaghasználatot illeti: a memóriaszivacs például jó választás lenne, mert olyasmire van szükség, ami felveszi és megtartja a test formáját. A karfákat például lehetne puhább anyagba csomagolni.
Az üléseknél a légitársaságok fontos szempontja ugyanakkor, hogy könnyűek legyenek, emellett a tartósságból sem engedhetnek, viszont a költségek sem mehetnek felfelé. Mindezt nehéz összeegyeztetni a kényelemmel.
Állítólag még ezt az elterjedt kényelmi funkciót is egyre inkább ki akarják szorítani a repülőkről a gyártók, persze, egy első osztályú lakosztályban ilyen problémák nem annyira merülnek fel.
(Forrás: WSJ, képek: Getty Images)
ergonómia | repülés | kényelem | repülőülés | repülő
Otthonos minimalizmus, avagy egy stílusos családi ház Szombathelyen
5 lélegzetelállító túraútvonal Európában, amin egyszer az életben végig kell menni

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!