Mai napig a világ legmagasabb téglaépületeként jegyzik az art deco stílusú Chrysler Buildinget, amely eddig a szépséges, de megközelíthetetlen díva szerepét kapta. Messziről lehet csak csodálni, halandó nem sűrűn juthat be a fenséges felhőkarcolóba, pláne nem a díszes tornyába, ahol óriási acélsasok őrzik békéjét. Egy New York-i projekt keretein belül már hosszú ideje dolgoznak azon, hogy a Chrysler is kapjon egy látogatható kilátót, ám a műemlékvédelem kérlelhetetlen volt. Egészen mostanáig.
Klisés dolog megkérdezni egy New York-i embert, melyik a legkedvesebb felhőkarcolója, náluk a Chrysler Building az abszolút első. Hiába a szintén lenyűgöző Empire State Building, a legtöbb helyi mégis az art deco csodára szavaz.
Míg a városban megannyi rooftop bár és panorámaterasz üzemel, közöttük például a legújabb Edge, addig a Chrysler Building semmivel sem összetéveszthető tornyát maximum ezekből a kilátókból, magaslati pontokról figyelhetjük meg. Nem volt ez mindig így: az 1931-es nyitása után például egy elit klub üzemelt a hatvanhatodik emelet fölött. A Cloud Club igazi intézmény volt, ahová csak a kiváltságosok juthattak be, éves tagsági díj és bőséges fogyasztás ellenében.
Legendák szerint a szesztilalom idején borbélyság és zárható fülkék is tartoztak a Cloud Clubhoz.
Az épület panorámaterasza Celestial néven futott 1945-ig, de miután az Empire State Building egy magasabb emeleten fekvő kilátót kapott, elveszítette vonzerejét, és a kíváncsiskodók átpártoltak a még magasabb teraszra. Ekkor új funkciót kapott a kilátó, és műsorszóró adóállomásként működött, 1986 óta pedig építészeti irodák használják.
Ahogy említettük, nem egyszerű feljutni az emeletekre, annak ellenére, hogy az előcsarnokba ingyenesen beléphetünk. Nagyon nyomós indok kell ahhoz, hogy egy átlagember feljusson a hetvenhét emeletes felhőkarcoló tornyába. Az interneten sok trükkről olvasni, melyek közül a legjobb talán a fogorvosi csel, a Chryslerben ugyanis több fogászati magánklinika üzemel – tehát ha bevállalunk egy méregdrága beavatkozást és ott tömik be a fogunkat, egy kis exkluzív turistáskodást kaphatunk cserébe.
A helyzet mostantól megváltozik: a műemlékvédelem is rábólintott a panorámaterasz ötletére.
Sajnos dátumokról még nem tudunk, de amint publikussá válnak, közölni fogjuk. Ez óriási lépés, és bizonyára nagyon sokan várták már, hogy testközelből tekinthessék meg a tornyot őrző acélsasokat és az autóiparra jellemző szimbólumokat, amiket csak fotón láthattunk eddig. A kecses épület tüskés csúcsával ugyanis hűtőrácsok, lökhárítók, dísztárcsák inspirálta részleteket rejt.
Ez is érdekelhet:
(Fotók: PxHere, Unsplash, Pixabay, Cogito Ergo Imago)
chrysler building | new york city | sas | felhőkarcoló | art deco | nagy sztori
5 lélegzetelállító túraútvonal Európában, amin egyszer az életben végig kell menni
A szenvedély, az árulás és a túlvilág jelenik meg egyetlen, zsigerig ható kortárs darabban a Müpa színpadán

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!