A kinetikus építészetben utazó Olson Kundig síneken guruló dolgozószobát tervezett egy washingtoni erdőben, igazi vasúti tárgyakkal, színekkel és anyagokkal.
A seattle-i Olson Kundig Architects előszeretettel alkalmazza a kinetikus építészetet, ahol különböző épületrészek mozognak, forognak, új funkciót kapnak. A műfaj gyöngyszeme a Maxon Studio a washingtoni Carnationben, egy erdős területen.
Egy meglévő, szintén az Olson Kundig által tervezett otthonhoz (Maxon House) csatolták a stúdiót a megrendelő, egy kreatívügynökség kérésére. Értelemszerűen a kétszintes stúdió lett a cég új irodája, ami
egy négy és fél méteres sínen mozogva teljesen el is tud különülni a háztól.
Megtartották az eredeti otthon anyaghasználatát, de a vízszintes arányait függőleges elrendezésbe ültették át. Ez a kontraszt izgalmas összjátékot kezdeményez az eredeti házzal.
A sín utal a régió vasúti iparára, ami a helyszínen szó szerint kézzelfogható: az eredeti ház építésénél acélkábeleket és vasúti tüskéket találtak. A stúdió alsó szintje a fő munkaterület, beépített íróasztallal és számos tárolóval, polccal. Az egész fa-acél építészet remekül passzol az erdőhöz, ráadásul az acélfalra a kreatív feladatokhoz gyorsan cserélhető plakátok, jegyzetek, vizuális anyagok tehetők ki.
A felső szintre létrán lehet eljutni, a nehéz tárgyak felcipelését pedig egy kis függőlift segíti.
Fent inkább elmélyülésre, elmélkedésre alkalmas teret alakítottak ki, kicsit olyan, mint egy kilátópont, ahonnan békésen szemlélhetjük a tájat.
A stúdió több ipari tárgya utalás a vasúti múltra.
A stúdió mozgatását biztosító vezérlőpult korábban egy Burlington Northern mozdonyban szolgált; újrakábelezték és átalakították, így most azzal lehet elindítani és megállítani a házat.
Az ajtó színe megegyezik a Great Northern vonatok eredeti DuPont festékszínével, míg belső burkolatnak a vasúti kocsikban gyakran használt rétegelt lemezt választották. A nyomtáv ugyan jóval szélesebb a szabvány vasúti nyomtávnál, ellenben átvettek egy megoldást a japán Sinkanszentől: a sínpályába egy stabilizáló rudat építettek, ami megakadályozza a torony megbillenését egy esetleges földrengéskor.

Rokon műfaj, mégis másképp különleges a holland Superuse stúdió ötlete: ők az életciklusuk végére ért szélkerekek gondoláiból alakítottak ki 35 m²-es kabinházat, ami az idei holland dizájnhéten mutatkozik be, és ami akár az egyik út lehet az olcsóbb lakhatás megteremtéséhez.
(Forrás, fotók: Olson Kundig)
kinetikus építészet | építészet | Olson Kundig Architects | olson kundig | stúdió | washington
5 lélegzetelállító túraútvonal Európában, amin egyszer az életben végig kell menni
Manhattan lüktető energiáját mostantól bárki magán viselheti ennek az új kollekciónak köszönhetően

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!