A legtöbb, az országból induló vonatra és repülőre teljesen elfogytak a jegyek.
Az elmúlt hétvégéig a Szentpétervárról Helsinkibe naponta közlekedő, nagysebességű vonat a néhány száz fős kapacitásánál jóval kevesebb utast szállított. Ám szombaton utasok hada töltötte meg a kocsikat, akik Oroszországból menekültek. Ezek az emberek “végleg elmennek - látszik a poggyászukról” – mondta Topi Simola, a Finn Vasutak személyszállítási részlegének vezető alelnöke a New York Times-nak.
A Budapesten élő Tatjana Erofgeva a rokonait látogatta meg Oroszországban, amikor elkezdődött az invázió – ő is felszállt az egyik vonatra. Mint mondta, ez az egyetlen út kifelé, miután a legtöbb ország lezárta a légterét az orosz légitársaságok előtt.
A gyorsasága miatt Allegro névre keresztelt vonat három és fél óra alatt teszi meg a nagyjából négyszáz kilométeres utat Szentpétervártól Helsinkiig. A járatot a két ország állami vállalatai, a Finn VR Group és az Orosz Vasutak közösen üzemelteti,
jegyet pedig jelenleg csak finn és orosz állampolgárok vehetnek rá.
Naponta két vonat indul Szentpétervárról, egy reggel, egy pedig délután, ami a járvány előtti járatsűrűségnek csak a fele.
Mint egy orosz állampolgár nyilatkozta, sok ember, köztük több barátja is nehezen tudja elhagyni az országot, mert nincs útlevele. “Sokan félnek a gazdasági helyzet miatt” – tette hozzá hangsúlyozva, hogy “sok orosz nem támogatja a háborút, és tiltakozni próbál, de sajnos a rendőrség most elég keményen lép fel.”
Egy másik férfi, Alekszej Trubetszkoj arról számolt be a Guardiannek, hogy
abban a pillanatban tudta, hogy mennie kell, amikor ébredés után a telefonjára nézett, és meglátta a támadás hírét.
Még aznap vett is egy jegyet Srí Lankára. Mint mondta, egyértelműnek gondolta, hogy a szörnyű invázió örökre megváltoztatja Oroszországot.
“Remélem, hogy visszatérhetek az országba, amelyet szeretek, de nem tudni, mi lesz ezután. Elveszik a jövőmet, az ország már nem lesz a régi” – mondta Trubetszkoj.
Sokan félnek a hadiállapot kihirdethetésétől is,
ami a férfi lakosság tömeges mozgósításával, valamint a határok lezárásával járhat. Volt olyan is, aki véletlenszerűen választott úti célt, és megvette az első, elérhető repülőjegyet.
A jereváni, isztambuli és belgrádi járatokra teljesen elfogytak a jegyek a légiszankciókat követő napokban, míg Dubajba egy útra a megszokott kétszázötven dollár (száztizenhétezer forint) helyett több mint háromezer fontot (majdnem másfélmillió forintot) kellett fizetni.
Egy moszkvai filmrendező arról számolt be, hogy a Seremetyjevói nemzetközi repülőtéren jócskán feltartották a hatóságok, mielőtt felszállhatott volna egy bakui járatra. A poggyászát átkutatták, és egy tisztviselő még a chatelőzményeit is átvizsgálta. Végül továbbengedték.
Nem meglepő, hogy eközben sorra mondják le a szervezők az orosz körutazásokat, és az üdülőhajók is kénytelenek megváltoztatni az útvonalaikat.
(Forrás: nytimes.com, theguardian.com, képek: Wikimedia Commons, Pixabay, Unsplash)
Helsinki | oroszok | szentpétervár | menekülés | vonat | oroszország
5 lélegzetelállító túraútvonal Európában, amin egyszer az életben végig kell menni
Manhattan lüktető energiáját mostantól bárki magán viselheti ennek az új kollekciónak köszönhetően

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!