Kívülről felmondjuk a klasszikus meséket, de a jól ismert történetek mélyén rejtőző titkos szálak új felismeréseket és tapasztalatokat tartogathatnak.
Nincs ez másként a Hamupipőkével sem, amelyet most némiképp új oldaláról ismerhetünk meg. A mese mélyebb rétegeit, a szereplők egymáshoz való viszonyának pszichológiai mozgatórugóit, illetve a figurák metaforikus-szimbolikus értelmét a tánc varázsa tárja fel előttünk a Bartók Tavaszon az Erkel Színházban, egy valódi világklasszis előadás során.
Mindezt a nemzetközi táncvilág egyik vezető társulatává váló Monte-Carlói Balett előadásában láthatjuk, amelynek története szintén egészen különleges:
1985-ben Caroline hercegnő, III. Reiner, Monte-Carlo hercegének és Grace Kelly amerikai színésznőnek a lánya alapította, édesanyja kérésére.
A balettnek ekkor már majdnem egy évszázados hagyományai voltak Monte Carlóban, ahová Szergej Gyagilev világhírű Orosz Balett társulata a huszadik száza elején tette a székhelyét. A Monte-Carlói Balett ezekből a klasszikus hagyományokból is merített.
A társulat egyik alapműve a Szergej Prokofjev zenéjére készített Hamupipőke, amelyet huszonöt éve mutattak be. Az alkotás az elmúlt negyed évszázadban a világ számos pontján volt látható, és mindenhol osztatlan lelkesedést váltott ki. Jean-Christophe Maillot koreográfus a családi, emberi kapcsolatok mélységeibe vezeti a nézőt a mozaikcsalád kontextusán keresztül, ahol a gyász megélése elképzelhetetlennek tűnik a hiú és lusta karaktereknek, akik egy mesterkélt világot próbálnak fenntartani.
A koreográfus ezt a világot állítja szembe Hamupipőke lecsupaszított egyszerűségével, melynek szimbóluma a meztelen láb.
Hamupipőke mezítelen lába ugyanakkor az egész balett szimbolikus tárgyává válik: egyszerre jelképe a fiatal lány szegénységének, kivetettségének és az a testrész, amely nélkül nem létezhet a tánc.
A társulat vezetője, a világhírű, többek között Nijinsky-díjas és Lausanne-életműdíjas Jean-Christophe Maillot koreográfus ugyanakkor rugalmasan kezeli a tánc adta kereteket. Merít a színház, a vizuális művészetek eszközeiből és az irodalom különböző formáiból is. Maillot harminc év alatt hatvan darabból álló repertoárt hozott létre, amely a nagy elbeszélő balettektől a rövidebb formátumú előadásokig terjed, és amelyben egyaránt megtalálhatók a kortárs és klasszikus elemek, melyek párbeszédbe lépnek a hagyományokkal.
Ezúttal mindez Szergej Prokofjev fülbemászó dallamaira épül, melyek plasztikusan elevenítik meg az érzelmek széles skáláját, könnyen érthetően festik alá a karaktereket és a drámai fordulópontokat egy fiatal, egyszerű és őszinte lány történetén keresztül, amely a csodáról és az igazi szépségről szól.
Ezt az igazán különleges világszámot pedig a Bartók Tavasz keretében kétszer is láthatjuk Budapesten, április 5-én és 6-án 19 órától az Erkel Színházban, ahol a látvány elképzelhető legmagasabb foka fogadja majd a nézőket.
(Forrás: Les Balletts de Monte Carlo, képek: Les Ballets de Monte-Carlo)
előadás | bartók tavasz | erkel színház | Monte-Carlói Balett | zene | tánc
Hét dolog, amit ki kell próbálnod a legszebb horvát nemzeti parkban
Nagyvárosi kalandor a Volvótól

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!