2022-ben 14,2 millió vendég közel negyven millió vendégéjszakát töltött a magyarországi szálláshelyeken, csaknem negyven százalékkal többet, mint 2021-ben és csak egy hajszállal elmaradva a magyar turizmus minden idők legsikeresebb évének számító 2019-es esztendő eredményétől.
Magyarország több térsége viszont rekordot döntött, és túl is szárnyalta a 2019-es év vendégforgalmát.
2021-hez képest pedig másfélszeresére bővültek a szálláshelyi bevételek.
Tavaly szinte teljesen visszaépült, és sikeres évet zárt a turizmus Magyarországon, és idén akár a 2019. évi rekord beállítása sem elképzelhetetlen. Mindez nem utolsó sorban a kormány ágazatot támogató intézkedéseinek is betudható – emelte ki évértékelő sajtótájékoztatóján a Magyar Turisztikai Ügynökség igazgatósági elnöke.
Guller Zoltán hangsúlyozta: az év egészében a turizmus teljesítménye országos szinten a vendégéjszakákban még nem vitte át, de már súrolta a 2019-es álomhatárt.
Magyarország több térsége viszont már 2022-ben túlszárnyalta a rekordév vendégforgalmát.
Tokaj és Nyíregyháza turisztikai térségben például harminc százalékkal, Gyula és térségében nyolc százalékkal, Pécs-Villány térségében hat százalékkal, Budapest környéke térségében öt százalékkal sikerült felülmúlni a 2019-es eredményeket. Az első számú belföldi úti célunknak számító Balatonnál is egy százalékkal a 2019-es érték felett alakult az összesített vendégéjszakák száma.
A magyar vendégek elsősorban vidéken élénkítik a vendégforgalmat, így a vendégéjszakák ötvenhét százalékát a hazai utazók adták. Ugyanakkor a nemzetközi turizmus is felzárkózott.
Egyes küldőországokból többszörösére nőtt a forgalom 2021-hez képest.
A legfontosabb küldőpiacok közül az Egyesült Királyságból közel négy és félszer (+347%), az Amerikai Egyesült Államokból is közel négyszer (+277%) annyi volt a vendégéjszakák száma, mint 2021-ben. Lengyelországból (+130%) és Spanyolországból (+142%) is több mint duplájára nőtt ez az érték.
Az ágazat sikerei a bevételekben is megmutatkoztak. A szálláshelyek tavalyi, 668 milliárd forintos összes bevétele az átlagos inflációt is figyelembe véve 583,4 milliárd forintnak felel meg. Ez 2021-hez képest reálértéken ötvenkét százalékos bővülést jelent. A NAV online-kassza adatai alapján 2022-ben a vendéglátás árbevétele 1490 milliárd forintot tett ki.
Ez reálértéken is huszonnégy százalékkal haladja meg a 2021-es adatokat.
A SZÉP Kártya pedig továbbra is erős motorja a turizmusnak. 2022-ben a kártyabirtokosok 385,2 milliárd forintot költöttek a SZÉP Kártyákról, öt százalékkal többet, mint 2021-ben, és a dupláját (+102%) a 2019. évinek. A pihenőkártyákon jelenleg is százmilliárd forint áll rendelkezésre, az alszámlák év eleji összevonásával pedig könnyebbé vált ennek elköltése is. Mindez szintén jelentős növekedési tartalékot, több vendéget jelent a turizmus számára.
A Nemzeti Turisztikai Adatszolgálató Központ (NTAK) előfoglalásai alapján ígéretesnek ígérkezik 2023 is. A már eddig eltöltött 1,5 millió januári vendégéjszakával, illetve a további közel 200 ezer vendégéjszaka foglalással együtt a januári összesített forgalom várhatóan 1,7 millió értéken alakul.
Ezzel a 2021 januárjában regisztrált értéknél az év első hónapjában százezer vendégéjszakával több várható. Februárra már eddig 1,1 millió vendégéjszaka-foglalás érkezett, ez tizenegy százalékkal nőtt az egy héttel ezelőtti adathoz képest. Márciusra pedig 780 ezer vendégéjszaka-foglalás látszik az NTAK-ban, amely szintén nyolc százalékkal több, mint egy héttel korábban.
Realista becslések alapján idén a magyar turizmus meghaladja a negyven millió vendégéjszakát (40,8 millió), és akár a 2019. évi rekord beállítása sem elképzelhetetlen. A tavalyi évhez hasonlóan elsősorban a külföldi és budapesti eredmények erősödésére, valamint a belföldi vendégek és a vidéki vendégéjszakák számának 2022-vel megegyező értékére számít az MTÜ.
(Fotók: Getty)
mtü | belföldi turizmus | beutazó turizmus | magyar utazás | utazás | magyar turisztikai ügynökség
5 lélegzetelállító túraútvonal Európában, amin egyszer az életben végig kell menni
Manhattan lüktető energiáját mostantól bárki magán viselheti ennek az új kollekciónak köszönhetően

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!