Munkácsy Mihály kevésbé ismert, ritkán vagy itthon eddig sohasem látott alkotásaival is találkozhat a nagyközönség a festő születésének 180. és halálának 125. évfordulója alkalmából nyíló nagyszabású tárlaton a Szépművészeti Múzeumban.
A kiállítás a múzeum gyűjteményében őrzött alkotások mellett magángyűjteményekből és külföldről kölcsönzött, rejtőzködő remekművek segítségével tesz kísérletet arra, hogy megvilágítsa azokat a művészeti, társadalom- és kultúrtörténeti tényezőket, illetve hatásokat, amelyek a művésznek az 1870–1880-as években kibontakozó karrier- és sikertörténetét befolyásolták, s nagyban hozzájárultak az idehaza máig töretlen Munkácsy-kultusz kialakulásához.
Munkácsy Mihály (1844–1900) a 19. századi magyar művészet legismertebb alakja. Nagy mestere a realizmusnak, egyik úttörője a modern kiállítási technikák alkalmazóinak, életformájában pedig sikerei csúcsán valóságos nagypolgár, egy időben a világ legjobban fizetett művésze. A tárlat több mint száz műalkotás, archív fotók, dokumentumok és kultusztárgyak mentén segít feltárni Munkácsy életét, sikereit és páratlanul gazdag életművét.
A négy hónapig nyitva tartó kiállításon együtt láthatók a művésznek a Magyar Nemzeti Galériában őrzött ikonikus alkotásai, az Országgyűlési Múzeumból kölcsönzött Honfoglalás (Munkácsy legnagyobb mozdítható festménye), a debreceni Déri Múzeum Golgota című festménye (a Krisztus-trilógia legnagyobb darabja), valamint magángyűjteményekben őrzött, kiállításokon ritkán szereplő alkotások.
A magyar közönség ezen a tárlaton találkozhat első alkalommal a New York Historical Societyből kölcsönzött Pávák (Reggeli a szabadban) és a Pákh Imre magángyűjteményéből érkező Pamlagon ülő nő című festményekkel is.
Szintén a kiállítás különlegessége – egyik vivőképe és a katalógus borítóképe is – a Magyarországon eddig csak egy alkalommal, idestova húsz évvel ezelőtt bemutatott, a szintén amerikai Albany Institute of History & Artból érkezett Reggel a nyaralóban című festmény.
A 19. század utolsó harmadában Munkácsy Mihály kora egyik leghíresebb magyar festője volt. A már életében nemzeti géniuszként értékelt művésznek – paradox módon – egész életműve külföldön bontakozott ki. Mesébe illő társadalmi felemelkedése - ahogyan békéscsabai, gyakran éhező asztalosinasból a párizsi elitbe tartozó, világhírű festőfejedelemmé vált - már saját korában megbabonázta a közönséget és a fiatal művészeket. A Párizsban élő művész elsősorban a Krisztus élettörténetét bemutató óriásképeivel (mai elnevezésével: a Krisztus-trilógiával) vált nemzetközileg ismertté Európában és Amerikában, de hírnevéhez hozzájárultak a tehetős nagypolgárság világát megjelenítő szalonzsánerei is, melyekhez a társasági élet egyik fő látványosságának számító párizsi palotája adta a hátteret.
Ő maga köztiszteletnek örvendő közéleti személyiség volt, aki már életében valóságos kultusznak örvendett Magyarországon. Halálakor a közvélemény a 19. század egyik legnagyobb magyar művészeként gyászolta.
De mi állt e páratlan siker, művészi érvényesülés hátterében? Munkácsy kétségtelenül rendkívül tehetséges művész volt, de megannyi, csak halála után elismert magyar és külföldi művész példája mutatja: a tehetség önmagában nem vezet érvényesüléshez. A kiállítás és kísérő katalógusa olyan kérdésekre keresi a válasz, hogy hogyan vált Munkácsy kora egyik leghíresebb, legelismertebb és anyagi szempontból is legsikeresebb festőjévé, milyen tényezők és milyen személyek vettek részt a Munkácsy-hírnév felépítésében és hogyan ragadható meg Munkácsynak az Atlanti-óceánon is átívelő nemzetközi karriertörténete.
A tárlat vezérfonala Munkácsy izgalmas karriertörténete, mely egyben a modern művész híressé válásának lehetőségeiről is tanúskodik. Egymást követő és egymásra épülő elismerései hatványozottan növelték tekintélyét, amelynek köszönhetően érkezett meg a korban elérhető legnagyobb nemzetközi hírnévig. Egyetlen más 19. századi magyar festő sem ért el ilyen eredményeket, nem vívott ki ilyen fokú megbecsülést és vált ilyen híressé az egyetemes művészeti színtéren.
Sikertörténete számos magyar festőt inspirált arra, hogy Párizsban „próbáljon szerencsét”. Sikerei táplálták rendkívüli, országos méreteket öltő kultuszát is.
Művészi életútjának hatástörténete, az őt övező hírnév és dicsőség hosszan tartó utóélete a művész nevét még halála után is sokáig éltette. E szenzációs legendáról, egy igazi magyar világsiker történetéről szól a kiállítás.
szépművészeti múzeum | Munkácsy Mihály | kiállítás | nagy sztori
Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva
–
Sulciová Silvia interjú
Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!