Felmerül a kérdés: mi a különbség az öncélú agresszió és a művészeti performansz közt?
A Tate Modern Galleryben történt egy nagyon szomorú eset: egy húszéves spanyol építészhallgató, bizonyos Shakeel Massey többször behúzott Picasso egyik világhírű festményébe, az 1944-ben készült Egy nő mellszobra című képébe, melynek Dora Maal fotóművész volt a modellje.
Az incidens 2019 decemberében történt, a büntetésről a napokban született döntés: a fiút tizennyolc hónap szabadságvesztésre ítélte a bíróság. Az ítélet indoklásában a bíróság kijelentette, hogy
"ez egy ötperces hírnévre tett ostoba kísérlet. Egy éretlen művész akart valamit mondani ezzel – Isten tudja, mit. A cselekedetet semmilyen szinten sem lehet felmenteni, a kiszabott szabadságvesztéssel pedig el akarjuk riasztani az ilyen irányú jövőbeli próbálkozásokat."
Massey ugyanis nem hirtelen felindulásból követte el az akciót: az esetkor a biztonságiak egy hosszú jegyzetet találtak nála, ahol a fiú részletesen leírja, hogy mennyi szabadságvesztésre és milyen pénzbírságra számít. A tettet performanszként definiálta, és a lengyel művészre, Vladimir Umanetsre is részletesen hivatkozik, aki 2012-ben szintén a Tate-ben vandalizált – összegraffitizett – egy ötvenmillió fontot érő Rothko-festményt "művészeti kiáltványnak" nevezve a rongálást.
Jelen esetben a Picasso-festmény értéke húszmillió font, a restaurálási munkálatok pedig cirka négyszázezer font körül jönnek ki, melyre a restaurátorok másfél évet szánnak.
Végül pedig álljon itt a húszmillió és az ötvenmillió fontos kérdés:
Jogos volt a döntés vagy a művészetnek valóban előremutató része az ilyen jellegű, performatív szabadság?
Ez is érdekelhet:
(Forrás: Artnet)
kortárs | festmény | rongálás | kép | tate modern | picasso
A Balaton kapuja: Kenese Bay Garden Resort & Conference Hotel
A szenvedély, az árulás és a túlvilág jelenik meg egyetlen, zsigerig ható kortárs darabban a Müpa színpadán

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!