Ott vezettek be dugódíjat, ahol az autózás egyértelmű elsőbbséget élvezett eddig

Elsőként az Egyesült Államok városai közül New Yorkban bevezették a dugódíjat. Az autósoknak napi 3600 forintnyit dollárt (azaz pontosan kilencet) kell naponta fizetniük Manhattanben, a 60. utca alatti területen, ahol már üzemelnek is a rendszámfelismerő kamerák. A bevételből célzottan fejlesztik a tömegközlekedést.

New Yorkban hosszú-hosszú ideje napirenden volt a dugódíj (congestion charge) bevezetése, és mint Janno Lieber, a helyi BKK, azaz a Metropolitan Transit Authority (MTA) CEO-ja közölte, vasárnap éjfélkor életbe is lépett. Az autósok számára kilencdolláros, más járműveknek ettől eltérő napi tarifa megfizetését négyszáz forgalmi sávon több mint 1400 kamera figyeli 110 észlelési ponton, több mint nyolcszáz figyelmeztető táblával – írta a BBC.

A fizetős zóna a Central Parktól délre eső területet fedi le, olyan jól ismert helyszínekkel, mint az Empire State Building, a Times Square vagy a Wall Street.

Természetesen New York hírhedt közlekedési problémáinak enyhítése a cél – ahogy írtuk is tavaly, nincsenek elragadtatva a turisták a világ egyik legismertebb látványosságának számító Times Square-től –, nézzük is, mit várnak a rendszertől.

Eleinte mintegy kétszáz milliárd forintnyi (500 millió dollár) éves bevételre számítanak, míg hosszabb távon ennek a duplájára, többek között az emelkedő díjak hatására. Mivel a bevétel a rendszert üzemeltető MTA-é lesz, a szervezet

célzottan fejleszti a tömegközlekedést: felújítják és akadálymentesítik a metróhálózatot, a második sugárút alatti vonalat meg is hosszabbítják, továbbá fejlesztik a buszhálózatot.

A jelenlegi bevételnél jóval nagyobb, mintegy hatezer milliárd forintnak megfelelő 15 milliárd dolláros fejlesztésekről beszélünk, melyet a leendő bevételek terhére kibocsátott kötvények segítségével fedeznek.

Alsó-Manhattan a világ egyik legforgalmasabb területe, ahová naponta mintegy hétszázezer autó, taxi és teherautó özönlik be. Az autók így átlagosan csak tizenegy kilométer/órás sebességgel tudnak haladni, és még ez is egyre lassul. A buszok sebessége 2010 óta huszonnyolc százalékkal csökkent, és a New York-iak évente átlagosan 117 órát vesztegetnek el a dugóban ülve, ami egy becslés szerint közel kétezer dollárjukba (körülbelül 690 ezer forint) kerül a kieső munkaidő és egyéb költségek miatt. A forgalmi adatokat elemző INRIX adatai alapján New York City tavaly és tavalyelőtt is a világ legzsúfoltabb városa volt.

A most bevezetett díj háromévente emelkedik majd (2028-tól 12, 2031-től 15 dollár lesz), taxi vagy Uber használatakor az utasok fizetnek 0,75-1,5 dollárt, illetve a szociálisan rászorulók és a mozgáskorlátozottak kedvezményt kapnak majd.

A dugódíj a remények szerint naponta legalább tíz százaékkal csökkenti a belvárosba behajtó járművek számát, és öt százalékkal a zónán belül megtett kilométerek számát.

New York példáját más nagyvárosok is követhetik, de előzményei is vannak, például ezen az 5+1 autómentes helyszínen már most is kiszakadhatsz az állandó szmogfelhőből.

(Forrás: BBC, fotók: Unsplash, nyitókép: Csúcsforgalom a Brooklyn Bridge-en)

dugó | utazás | amerikai egyesült államok | tömegközlekedés | new york | brooklyn bridge

FOLYTASD EZZEL

Merész kampánnyal robban be a Reebok új kollekciója

A modern luxus nyomában a Range Roverrel

Rendeld meg a Roadster magazin 19. számát!

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom