Emily Ratajkowski a megmondhatója: bármilyen névvel el lehet nyerni milliók szívét, ha az egyéb adottságokban nincsen hiba!
Automobil: olyan szépen gördül le ez a szó az ember nyelvéről! Benzinmotor, dízelmotor: tudjuk, értjük, megszoktuk, és még az egykori feltalálók neve, a tradíció is ott lapul ezekben a szavakban. Turbómotor: a hangzásában benne van minden, amit jelent, a pörgés, a sebesség, az erő. Elektromos autó: egyértelmű, józan, érthető kifejezés. De plug-in Hybrid Electric Vehicle? PHEV? Konnektoros hibrid? Nem valami kifejező. Igazán jót tenne egy Kazinczy-féle nyelvi csillanás, vagy legalább egy Geszti-ötlet ennek a technológiának, hogy nevében is kifejezze, mennyire hasznos, kellemes és fontos állomás ez az autózás fejlődésének történetében.
A nevében semmilyen érzelmi töltést nem hordozó konnektoros hibrid autó egyesíti magában az elektromos hajtás és a klasszikus benzines, esetleg dízelmotoros technika legjobb tulajdonságait. Városban a csendes és károsanyag-kibocsátás nélküli villanymotor dolgozik.
A kocsi ilyenkor nem füstöl az emberek orra alá, és nem növeli a város zaját sem.
Autópályán vagy országúton viszont a belsőégésű motoré a főszerep, amely gyorsan és bárhol utántölthető üzemanyagtartályával korlátlan hatótávolságot biztosít.

Ha hirtelen nagy erőre van szükség, a két technika rögtön teljes erőbedobással, vállvetve kezd dolgozni, városban is, autópályán is. A munkamegosztásnak köszönhetően a plug-in hibridek kisebb, takarékosabb belsőégésű motort kaphatnak, mint egy azonos teljesítményű tisztán benzines vagy dízel, hiszen ha kell, ott az elektromos hajtás kiegészítő teljesítménye. A másik oldalon pedig elég egy kis, könnyű, olcsó akkumulátor is, hiszen ha messzire kell menni, ott a belsőégésű motor tankja.
A plug-in hibridek paradox módon bonyolult technikájuk dacára tartósak és alacsony karbantartási költségeket igényelnek.
Az elektromos rendszer akkumulátora lassításkor képes eltárolni a fékezési energia jelentős részét, így a hibrid autó nemcsak hatékonyabban, takarékosabban tud dolgozni, de kevésbé kopnak a fékei is.
A téli indítások kevésbé viselik meg az erre érzékeny benzines vagy dízelmotort, hiszen ilyenkor a hideggel szemben közönyös elektromos hajtásé lehet a főszerep.
A komfortot a hétköznapokban domináló elektromos hajtás csendes üzeme, puha indulásai mellett nagyban emeli az előklimatizálás lehetősége. A PHEV-ek többnyire teljes értékű villanyautók, ameddig az akkumulátor töltöttsége engedi, a benzin- vagy dízelmotor nélkül is vígan elszaladgálnak, ezért fűtésre nem a belsőégésű motor veszteséghőjét használják, a klímakompresszort pedig külön villanymotor hajtja. Vagyis akár a zárt garázsban is fel lehet melegíteni, illetve a tűző napon parkolás közben is le lehet hűteni az utasterüket.
A plug-in hibridekhez általában jár a mobiltelefonos távirányítás lehetősége is, vagyis a behavazott vagy lefagyott ablakú kocsit is fel lehet melegíteni, le lehet olvasztani indulás előtt. Emellett már igazán említésre is alig méltó az a kis komfort-plusz, hogy a PHEV-ek mentesek a modern autókban tapasztalható kellemetlenségtől, a piros lámpánál leálló motorral együtt megálló légkondi miatt nyáron pillanatok alatt megérkező fülledt melegtől is.
És ezeket a kocsikat a legtöbbször még vezetni is jó! Egy jól megcsinált plug-in hibridben az akkumulátort a kocsi aljába építik, ami lejjebb viszi a súlypontot. A jól összehangolt elektromos és benzines vagy dízelmotor padlógázra mindenféle tétovázás nélkül indul meg; ha van is turbólyuka a belsőégésű motornak, azt kompenzálja az elektromos motor késedelem nélkül érkező nagy indítónyomatéka, a gyorsulási élmény pedig azonnali.
Terepen autózva vagy óvatos parkolási manőverezés közben a jól adagolható elektromos hajtással nagyon precízen lehet mozogni.
Városban pedig szívmelengető érzés azt figyelni, hogy finom fékezésekkel milyen hatékonyan töltögethetjük vissza az energiát az akkuba, és mennyire nevetségesen alacsony fogyasztás mellett is milyen dinamikusan haladhatunk a forgalomban.
Szinergikus motor? Kooperatív technológia? Dinamikus Duó? Bármi jobb lenne, mint az érzelemmentes PHEV vagy konnektoros hibrid kifejezés. Bár aki tudja, mit is jelent és milyen előnyökkel jár a plug-in hibrid technológia, és ezt választja, biztosan boldog lesz vele. És ha már sokakat tett boldoggá a cucc, talán az érzelmi töltés is beköltözik majd a ma még hideg-rideg csengésű nevek mögé!
(Fotó és videó: Bodor Tamás)
phev | villanyautó | nagy sztori | audi | hibrid autó | hibrid
A Balaton kapuja: Kenese Bay Garden Resort & Conference Hotel
Otthonos minimalizmus, avagy egy stílusos családi ház Szombathelyen

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!