Elfeledett sebességrekord emlékét őrzi a Rolls-Royce legújabb limitált szériája

A harmincas években Rolls-Royce-motorokkal elért, és mára csaknem elfeledett 575 km/órás sebességrekordra emlékezik a goodwoodi márka legújabb limitált szériája.

A Rolls-Royce neve több mint egy évszázada egyet jelent a szárazföldi és vízi sebességrekordokkal, és ugyan a legtöbb eredményt alaposan dokumentálták, ezért széles körben ismertek, mégis egy brit kalandort, aki három sebességrekordot állított fel Rolls-Royce-motoros járművével, szinte elfelejtette a világ. A Wraith és Dawn modellek új Landspeed Collection limitált szériájával most George Eyston kapitány és rendkívüli autója, a Thunderbolt történetét meséli el a Rolls-Royce.

George Eyston imádta a sebességet, itt egy 1927-es Bugatti Type 35 volánjánál ül
A mennydörgésről elkeresztelt rekordautó addig elképzelhetetlen sebességgel száguldott
George Eystont ünneplik a sikeres rekorddöntés után

George Eyston 1897-ben született, és már a gyermekkorában lenyűgözte az autósport,

iskolás korától kezdve versenyzett automobillal és motorkerékpárral. Cambridge-ben a mérnöki tanulmányait az első világháború szakította félbe, ahol kitűnően szolgált, kapitányi rangra emelkedett. A húszas-harmincas éveket különféle versenyautók fejlesztésével és vezetésével töltötte, a tehetséges feltaláló több szabadalmat is bejegyzett.

A rekordautókat saját maga tervezte és vezette is
A hazájában és az Egyesült Államokban is több sebességrekordot döntött

1935-ben az első brit autóversenyzők között utazott az Egyesült Államokba, a Bonneville sóstómederbe, ahol 24 és 48 órás sebességrekordokat állított fel. Két évvel később visszatért Utah sivatagjába, és a Thunderbolttal három szárazföldi sebességrekordot döntött.

A rendkívüli gépet nem véletlenül nevezte behemótnak a korabeli sajtó,

hiszen három tengelyen nyolc kereke volt, az áramvonalas burkolata alumíniumból készült.

Jól érzékelteti a Thunderbolt méreteit ez a kép, nem véletlenül hívták behemótnak
A három tengelyére összesen nyolc óriási kerék került

A meghajtásáról két 37 literes V12-es Rolls-Royce repülőgép-hajtómű gondoskodott,

egyenként is több mint 2000 lóerős teljesítménnyel. Az idők során összesen csak 19 darab készült ebből az erőforrásból, ezért Eyston rekordautójába is használt motorok kerültek, amelyek a legendás Spitfire elődjében szolgáltak. A két motort ma nagy becsben tartják, az egyiket a királyi légierő múzeumában, a másikat a londoni tudományos múzeumban őrzik.

A Thunderbolt sajnos megsemmisült egy óriási raktártűzben
A két Rolls-Royce hajtóművét kiszerelték és a mai napig őrzik

A rekordautó sajnos elveszett, miután 1940-ben az új-zélandi centenárium alkalmából kiállították, majd egy raktárba került, ahol 1946-ban elpusztult, amikor az ugyanabban az épületben tárolt 27 ezer gyapjúbála lángra kapott. Eyston sebességrekordját pedig mindössze 341 nappal később megdöntötték, de több mint nyolcvan évvel később

a Rolls-Royce méltó emléket állított  a Landspeed Collection modellekkel.

A Wraith és a Dawn különkiadása olyan kétszínű fényezést kapott, amelynek Bonneville Blue színe a napfényben ragyogva ezüstszürkéből világoskékbe hajlik, és ezzel a sóstómeder fölötti hatalmas égszínkékre utal, amely a Thunderbolt alumínium karosszériáján is tükröződött.

Bonneville már több mint egy évszázada a sebességrekordok különleges helyszíne,

a kiszáradt sóstómeder ugyanis kivételesen sima felületet biztosít a nagysebességű futamokhoz. Eyston is az erre a célra kialakított, 24 méter széles, 16 kilométer hosszú pályán futotta rekordját. A mederben a terep minden irányban tökéletesen vízszintes, és szikrázóan fehérben ragyog a napon, ami nagy tempónál különösen megnehezíti az iránytartást és a távolságok megítélését.

George Eyston csapata ezért fekete vonalat festett fel a pálya teljes hosszában,

és ez a vonal segített a sofőrnek tartani az egyenest, amitől eltérni 350 km/óra feletti sebességnél életveszélyes lett volna. Ezt az egyszerű, de zseniális ötletet eleveníti fel a Landspeed szériában a finoman perforált fekete sáv a kormánykeréken és a vezetőülésen. A sóstómeder simának tűnő felületét pedig valójában apró repedések alkotják, ezt a műszerfal fabetétje idézi meg.

A Thunderbolt fényezetlen karosszériája egyébként váratlan problémát okozott,

az első futamok során ugyanis a fotoelektromos időmérő berendezés nem észlelte a fényesre csiszolt alumínium felületet a vakítóan fehér sóstómederben. Eyston ezért nagy fekete nyilat és sárga karikát festett az autójára, hogy növelje a láthatóságát nagy sebességnél, és ezt az ügyes megoldást elevenítik fel a limitált szériás modellek élénksárga részletei.

Bonneville nemcsak a sebességrekord-hajszoló kalandorok, de a csillagászok kedvelt célpontja is,

hiszen a hatalmas, néptelen síkságon kivételesen sötét az éjszakai égbolt, amit nem szennyez mesterséges fény. A Rolls-Royce jellegzetes csillagoségbolt-tetőkárpitja az eddigi legnagyobb számú, 2117 darab különálló fénypontjával pedig éppen azt a csillagképet mutatja, ami a rekorddöntés éjjelén, 1938. szeptember 16-án a sóstómeder fölött látható volt.

George Eyston a harmadik alkalommal 357,497 mérföldes óránkénti sebességet ért el, ami 575 km/órának felel meg,

és ez egészen hihetetlenül hangzik nemcsak az 1930-as években, de még manapság is. A kapitány kivételes eredményét a Rolls-Royce műszerfali órája őrzi meg az utókornak a limitált szériában, amelyet 25 darab Dawn, valamint a Wraith további 35 példánya alkot majd, és ezek közül már mindet lefoglalták a márka ügyfelei.

Limitált fényűzés

A Rolls-Royce valósággal elkényezteti a rajongóit a limitált szériás modellekkel, hiszen még csak pár hónapja mutatták be a Phantom különkiadását, amely minden részletével az idő múlására emlékeztet. A leginkább limitált szériának persze a legújabb Boat Tail számít, amiből összesen csak három példányt készít a goodwoodi márka.

rolls-royce wraith | limitált széria | rolls-royce dawn | bonneville | sebességrekord | george eyston

FOLYTASD EZZEL

5 lélegzetelállító túraútvonal Európában, amin egyszer az életben végig kell menni

Manhattan lüktető energiáját mostantól bárki magán viselheti ennek az új kollekciónak köszönhetően

Rendeld meg a Roadster magazin 19. számát!

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa