Merész átalakításba fogtak az amszterdami Schipholon: egy új utasmóló a reptér belső közlekedésén javít majd rengeteget, de az autós megközelítés is sokkal jobb lesz, köszönhetően többek között egy új repülőgép-hídnak.
Tavaly több mint 62 millió utas fordult meg az amszterdami Schiphol reptéren, amivel Európa egyik legjelentősebb légikikötőjének számít. Az utóbbi években azonban sokat romlott a megítélése – olyannyira, hogy gigantikus, hárommilliárd dolláros felújítási tervet dolgoztak ki az utazási élmény újradefiniálása érdekében.
A kihívás: a Schipholt a rendkívül sűrű napi forgalom kezelése mellett alakítják majd át.
Az 1916-ban még katonai reptérnek létrehozott Schiphol pillanatok alatt Európa egyik legnagyobb civil repülőtere lett, és folyamatosan növekedett a második világháborúig. Jelenleg négy terminálja van, és az elmúlt évtizedekben többször is megválasztották a világ legjobbjának.
Igen ám, de 2022 nyarán nagyrészt a munkaerőhiány miatt a Schipholt is utolérték az európai repterek jellemző problémái: hosszú sorok, lassú biztonsági ellenőrzés, elveszett csomagok, kaotikus állapotok, frusztrált utasok. Ezek után az elszállt árakkal és egy bírósági döntéssel is meggyűlt a bajuk, az utóbbi a zajszennyezés elleni törvények betartására kötelezte a repteret. És még A problémák elhúzódtak, 2023 elején korlátozták az utasok számát, majd az akkori éves rangsorban a 29. helyre esett vissza a reptér.
A mostani átalakítás célja új(ra a régi) szintre emelni az utazási élményt, csökkenteni a várakozási időt, gördülékenyebbé tenni a teljes reptéri procedúrát. Az átalakítás kulcselemei egy vadonatúj utasmóló, a lounge részek kibővítése és az úgynevezett „dual taxiway” rendszer. Ez utóbbival összeér majd a reptér autóforgalmának gyűrűje, mindkét irányban, hogy ezzel is csökkenjenek a jelenlegi dugók.
És az egész körgyűrű, illetve az A4-es autópálya fölött épül egy új híd a repülőknek.
A hídon jókora utasszállító gépek gurulnak majd hat méterrel az ország egyik legforgalmasabb útja felett. Igaz, hasonló híd már most is van a Schipholon, ám az új, 250 méter hosszú, 60 méter széles műtárgy útjából több korábbi építményt is el kellet bontani. A legkevesebb, hogy egy ilyen híd kedvéért többször ideiglenes forgalomkorlátozásokat kellett bevezetni.
A leendő móló 370 méter hosszú és 40 méter széles lesz, a három szinten számos új üzlettel, biztonsági ellenőrzési ponttal, ehhez pedig hét új kapu csatlakozhat majd, három a nagyobb, négy a kisebb gépeknek. Mondani sem kell, igyekeznek napelemekkel és biofil tervezéssel fenntarthatóbbá tenni az új épületet, amivel még a szerződések körüli bürokratikus nehézségek közepette is jól haladnak.
Mivel közben az utasforgalom mit sem csökken, a munkálatokat zömmel éjszaka végzik. A munkálatok teljes befejezését 2027-re tervezik.
(Forrás: B1M, fotók: GettyImages)
Amszterdam | reptér | Schipol | repülőtér
Magyarország ásványvíz-forrásai túracélpontnak is tökéletesek
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!