Egy csepp üzemanyag nélkül és napelemekkel – Így repülte körbe a Földet a Solar Impulse

Bertrand Piccard a ma élő egyik legforradalmibb vizióval rendelkező pilóta. A világon elsőként egy hőlégballonnal egyhuzamban körberepülte a glóbuszt egy Chateau d’Oex nevű svájci faluból indulva 1999 márciusában Brian Jonesszal. Az Alpok festői kis falujában Bertrand Piccard nyomában jártunk.

Ő a falu hőse, akinek forradalmi útja után vált Chateau d’Oex a hőlégballonos repülés egyik ikonikus helyévé. Az első ballonnal megtett repülést követően tíz év sem telt el, amikor a svájci üzletember, orvos és pilóta elkezdte élete második álmát élni: egy olyan repülőt építeni, amely képes egy csepp üzemanyag nélkül, kizárólag napelemmel körberepülni a bolygót.

A Solar Impulse néven elhíresült projekt eredményeként üzlettársával, André Borschberggel megépítették az első napelemmel működő repülőt, amellyel aztán valóban körberepülték a Földet.

Az első, kizárólag napelemmel hasító repülőgép, a Solar Impulse 2 tizenöt év alatt készült el; 43 ezer kilométer megtételéhez mindössze a napelemek által termelt 11 ezer kWh napenergiára volt szüksége. A repülőút összesen ötszázötven órán át tartott, azaz huszonhárom napon át tartózkodtak a fellegek felett.

Bertrand Piccard svájci pszichiáter, pilóta, üzletember, invesztor és legfőképpen szuperaktív környezetvédő szinte megszállottan küzd a környezetért. A napelemmel működő repülő és a föld körüli repülés végsősoron a repülőgépek károsanyag-kibocsátásának csökkentése érdekében tett forradalmi lépés.

Az emberek tagadják a létező problémákat, ezért van szükség olyan példákra, amelyek inspirálják őket. A Föld szén-dioxid-kibocsátása egy százéves technológia eredménye. Ha sikerül ezt az elavult technológiát korszerűekkel helyettesítenünk, amelyek már léteznek is, a felére csökkenthetjük."  Így hangzik Bertrand Piccard mottója, amely motiválta a Solar Impulse repülőgépek megalkotását is.

Ezért a célért két repülőprototípust terveztek. Az első gép hivatalos lajstromjelén HB SIA szerepelt: ez egy négy villanymotoros gép volt, amely a napelemekkel tölthető akkumulátorai segítségével harminchat órán át tudott a levegőben maradni. Az első rekordrepülésre 2010. július 7-én szállt fel Piccard: harminchat órát töltött odafönt, tehát éjjel is repült. Ez úgy történhetett meg, hogy a pluszenergiát termelő napelemek feltöltötték a motort hajtó akkumulátorokat.

2013. májusa és júliusa között viszont a gép külső beavatkozás nélkül, nyugatról keletre átrepülte az Egyesült Államokat.

A repülés nem egyhuzamban történt, noha a gép képes lett volna rá. Mivel a Solar Impulse átlagsebessége mindössze 70 km/h volt, a kaland több napig tartott, ami nagy megterhelést jelentett a pilótának.

A 2014-ben elkészült második prototípus, a Solar Impulse 2 gyorsabb és erősebb lett elődjénél. 2015 márciusában a két pilóta Abu-Dzabiban szállt fel, hogy körberepülje a Földet. 2015 júniusáig a repülőgép átszelte Ázsiát, majd júliusban történelmi távot tett meg: Japánból felszállva egészen Hawaiig 7212 kilométeren keresztül repült egyfolytában.

A repülő megsérült a hosszú út alatt, ezért csak hónapok múlva tudták folytatni a küldetést. Ekkor Hawaiiból San Franciscóba repültek, az Egyesült Államokban Phoenixben, Tulsában, Daytonában, Lehigh Valleyben és végül New Yorkban álltak meg. 2016. június 20-án Bertrand Piccard felszállt New Yorkból, hogy átrepülje az Atlanti-óceánt: három hosszú napon át (pontosan 71 óra és 8 percig) repült kizárólag napenergiát használva, majd június 23-án landolt Sevillában.

Ez volt az első óceánátkelés olyan repülőgéppel, amely egyetlenegy csepp üzemanyagot sem égetett el a 6765 kilométer alatt.

A Solar Impulse 8534 méteren járt a legmagasabban és 95 km/h átlagsebességgel haladt, ami egyáltalán nem mondható gyorsnak.

– "Nem azért kell elfogadnunk a tiszta energiával működő jármúveket, mert gazdaságosak, hanem mert létrehozásuk egyszerűen logikus” – vallja Bertrand Piccard. – "Ha nem létező probléma lenne a klímaváltozás, az új technológiára való áttérés akkor is új állásokat teremt, profitot termel, miközben csökkentjük a szén-dioxid-kibocsátást, és védjük a természetet."

Sevillából később Kairóba repült a Solar Impulse, ahová július 13-án érkezett meg – innen pedig már csak az utolsó repülés volt hátra. Kairóba André Borschberg pilóta vezette a gépet, összesen két napot töltve a levegőben, 76 km/h átlagsebességet teljesítve. – "Ez a landolás Kairóban visszarepített a terv gyökereihez és álmaim megszületéséhez. Ez az a hely ugyanis, ahol az első hőlégballonnal megtett föld körüli út után leszálltam 1999-ben, és pontosan ezen a szent helyen pattant ki a fejemből a napelemes géppel megtett út ötlete. André és az egész csapat segített az álmom megvalósításában."

Az utolsó állomásra, Abu-Dzabiba Bertrand Piccard, a Solar Impulse szülőatyja vezette a gépet. 2016. július 26-án érkezett meg, teljesítve tehát a kizárólag napelemmel történő első föld körüli repülést.

Landolás után így összegzett: – "Ha egy repülőgép képes volt egyetlen csepp üzemanyag nélkül körberepülni a földet, akkor teljes mértékben elképzelhető és lehetséges, hogy tiszta energiával működő technológiával egy tisztább és hatékonyabb bolygót építsünk. Ez a vállalkozás nem csupán a repülés históriájában számít történelmi tettnek, de mérföldkő a technológia számára is, és meg fogja változtatni azt, amit a tiszta energáról gondoltunk.

Biztos vagyok benne, hogy tíz éven belül elektromos árammal működő repülőgépekkel szállítunk utasokat, és léteznek majd ötven fő befogadására képes elektromos repülőgépek is. De ez nem elég. Az a technológia, amit létrehoztunk a Solar Impulse repülőgéphez, annak muszáj inspirálnia a hétköznapi életünket, és el kell minket vezessen oda, hogy legalább felére csükkentsük a szén-dioxid-kibocsátást. Mi megtettük az első lépést a Solar Impulse-szal, most rajtatok a sor: lépjetek tovább, és tegyétek meg a magatokét a saját területeteken!"

Ez is érdekelhet:
Így tanulhatunk meg kisrepülőgépet vezetni

A repülésben nem szabad hibázni, mert egy hiba nagyon hamar egy másik hibával jár, a hibák sora pedig végzetes lehet.

(Fotók: Solar Impulse Foundation)

Svájc | kisrepülő | falu | üzemanyag | történet | rekord

FOLYTASD EZZEL

Merész kampánnyal robban be a Reebok új kollekciója

A modern luxus nyomában a Range Roverrel

Rendeld meg a Roadster magazin 19. számát!

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!

Megnézem, mert érdekel!
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Merész kampánnyal robban be a Reebok új kollekciója
Hirdetés
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom