Talán elsőre nem gondolnánk, de a svájciakat is megviselik a magas benzinárak.
A problémára viszont kézenfekvő megoldás kínálkozik a határtól nem messze élőknek, például a genfieknek, akik ahelyett, hogy 2,20 frankot (934 forintot) fizetnének egy liter üzemanyagért, átgördülnek Franciaországba, Felső-Savoya megyébe, ahol 1,80 euróért (735 forintért) tanholhatnak. Ez a frankhoz képest kedvező euróárfolyammal együtt sokaknak megéri a hosszabb utazást.
Egyes francia politikusok azonban nem örülnek az új turisztikai trendnek. Mint mondják, azért lehet olcsóbb Franciaországban a benzin, mert literenként 18 centet a kormány térít vissza, vagyis végső soron a francia adófizetők finanszírozzák. „Mindenképpen elsőbbséget kell adnunk a franciáknak” – mondta Loïc Hervé, Felső-Savoya szenátora egy interjúban. Mint hozzátette,
nem kellene a gazdagokat segítenünk, a svájciakat és a külföldi turistákat. Ilyen egyszerű.
Mauro Poggia genfi államtanácsos azonban azzal érvel, hogy
a határmentén tapasztalható előnyök mindig kétirányúak,
és a Genfben dolgozó francia szakemberek magasabb fizetéseket és egyéb juttatásokat élvezhetnek, vagyis kihasználhatják azokat az előnyöket, amelyeket a svájci cégek nyújtanak nekik. „És azt se felejtsük el, hogy a hazatérő franciák Genfben tankolták meg az autóikat, de ez senkit sem zavart” – tette hozzá. (A háború előtt az ólommentes benzin olcsóbb volt Svájcban.)
Júniusban a svájci kormány elutasította azt az üzemanyag-támogatási rendszert, amelyet Franciaország mellett Ausztria, Németország és Olaszország is bevezetett. A francia támogatás ráadásul literenként 30 centre emelkedik szeptemberben és októberben, így a svájci rendszámú járművek áramlása valószínűleg nem fog egyhamar megállni.
Ugyanakkor nem a svájci-francia határ az egyetlen, ahol megfigyelhető ez a jelenség: Luxemburg híresen olcsó benzinárai miatt sok kamionos és nyaraló áll meg ott is tankolni. A világ legnagyobb benzinkútja, a Luxemburg déli részén, közvetlenül az A3-as út mellett található Shell Berchem ezen a nyáron még a szokásosnál is forgalmasabb volt.
Ha tankolni nem is, túrázni azért még érdemes elmennünk Svájcba, ezt pedig megtehetjük Budapestről közvetlen vonattal is.
(Forrás: Euronews, képek: Unsplash)
benzin | tankolás | Svájc | benzinár | franciaország
Merész kampánnyal robban be a Reebok új kollekciója
A modern luxus nyomában a Range Roverrel

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.
Megnézem, mert érdekel!