Szingapúr azt tervezi, hogy 2026-tól előírja, hogy az országból induló minden járatnak legalább részben fenntartható üzemanyaggal (SAF) kell közlekednie.
Azt szeretnék, ha 2026-tól a felhasznált üzemanyagok legalább egy százaléka származna fenntartható forrásból, 2030-ra pedig ezt az arányt három-öt százalékra emelnék. A fenntartható üzemanyag készülhet szintetikus eljárással vagy természetes anyagokból, például használt étolajból vagy faforgácsból, de akár állati zsiradékból is. Az SAF jelenleg a repülőgép-üzemanyagok piacának 0,2 százalékát teszi ki, a tervek szerint 2050-re pedig hatvanöt százalékát adná.
Egyelőre viszont úgy tűnik, a gyártók és a légitársaságok elbeszélnek egymás mellett, mert míg előbbiek arra panaszkodnak, hogy nem tudják, hogy az általuk termelt üzemanyagot megvásárolják-e, addig a légitársaságok szerint nincs elegendő kínálat a megfelelő áron.
A SAF jelenleg akár ötször annyiba kerül, mint a hagyományos repülőgép-üzemanyag.
Szingapúr viszont a jegyek árának kordában tartására fix mértékű adót állapít meg, amely akkor is érvényben marad, ha az SAF költségei végül eltérnek az előrejelzésektől. A prémium osztályokon és a hosszabb távra utazóknak azonban magasabb díjat kell majd fizetniük.
A turistaosztályon utazóknak egy Bangkokba szóló jegy három szingapúri dollárral (körülbelül nyolcszáz forinttal) drágul, míg a Tokióba utazóknak hat (1600 forinttal), a Londonba utazóknak pedig tizenhat szingapúri dollárral (nagyjából 4300 forinttal) kell többet fizetniük.
Szingapúr egyébként már most jelentős petrolkémiai központként működik, ami alapot biztosít az SAF-termeléshez is. Környezetvédők azonban arra figyelmeztetnek, hogy a fenntarthatónak nevezett üzemanyagok nem feltétlenül és nem minden esetben környezetbarátabbak, mint hagyományos társaik, és általuk a repülés közbeni kibocsátás nem csökken.
Ennek az európai országnak szintén nagy zöld tervei vannak a repüléssel kapcsolatban.
(Forrás: Reuters, Flight Global, Seattle Times, képek: Getty Images)
repülés | repülő | járatok | sáf | fenntartható | üzemanyag
5 lélegzetelállító túraútvonal Európában, amin egyszer az életben végig kell menni
Manhattan lüktető energiáját mostantól bárki magán viselheti ennek az új kollekciónak köszönhetően

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!