Van, amikor egy-egy légitársaság hanyagul bánik a poggyászként feladott csomagokkal. És van a Taylor gitár, amit összetörtek a United Airlines dolgozói a durva bepakolással, nem számolva a zenésszel, aki valódi érzéseket táplált a hangszere iránt. Végül végképp nem számoltak azzal, hogy ebből egy többrészes PR-katasztrófa lesz a cégnek, nekünk pedig egy country klasszikus.
Dave Carroll története meglehetősen egyszerű, ráadásul az egészet el is mondja egy verses prózában, aminek már a címe is sokat mondó: United Breaks Guitars.
Carroll 2008-ban repült Halifaxból Omahába, chicagói átszállással. Fent ült a gépen, amikor a többi utas arról kezdett beszélni, hogy odalent csomagokat dobálnak a munkások, köztük az ő 3500 dolláros (akkori áron több mint félmillió forintos) Taylor gitárját. A zenész jelezte is a problémát a személyzet három tagjának, akik oda se bagóztak rá.
„Mással kellett volna repülnöm, vagy autóval mennem” – vonja le a végkövetkeztetést egy keserédes refrénben.
De a dalnak– és a történetnek – ezzel nem volt vége. Carroll keresetet nyújtott be a United Airlines-hoz, ahol simán lepattintották, mondván, nem jogosult kártérítésre, mert nem az előírt 24 órán belül nyújtotta be a követelést. Ugyanezt a szélmalomharcot vívta még kilenc hónapig, amikor feladta, és úgy döntött, inkább dalt ír belőle. És 2009. július 6-án megjelent ez:

Az első napon 150 ezren látták a klipet. Augusztus közepére már ötmillióan, 2011 februárjában már több mint tízmillióan, most januárban pedig már 25 millió 560 ezren, és a számláló pörög tovább. Rob Bradford, a United ügyfélmegoldásokért felelős ügyvezető igazgatója ezt nem várta meg, már 2009-ben felhívta Carrollt, hogy elnézést kérjen az incidensért, és reményét fejezte ki, hogy tanulnak az esetből, stb.
Bob Taylor, a Taylor Guitars tulajdonosa felajánlott Carrollnak két új gitárt, és más kellékeket a második videójához. A légitársaság a megkésett 3000 dolláros kártérítési ajánlatát a Thelonious Monk dzsesszintézetnek adományozta „jóakaratú gesztusként”.
Ámde kiderült, hogy a szóban forgó intézet elnökségében több United-fejes is ült akkoriban, és az utazásokhoz is kizárólag a United szolgáltatásait használták.
Különben is Carroll country zenész. Az Ügy óta Carroll népszerű előadó az ügyfélszolgálatokon, az pedig szimpla szerencsétlen véletlen, hogy az egyik útján a United Airlines elvesztette a poggyászát.
A dal megjelenését követő négy hétben tíz százalékot esett a United Airlines részvényeinek árfolyama, amivel 180 millió dollárnak felelt meg – de valójában ez csak városi legenda.
15 perc hírnév és Harvard esettanulmány
De még 2017-ben is nagyot ment a #unitedbreaksguitars a Twitteren, miután a United Airlines erővel kényszerített egy utast, Dr. David Daót a 3411-es járat elhagyására, hogy helyet biztosítson a személyzetnek, akiknek másnap egy másik reptéren kellett lenniük.
Carroll tavaly nyáron már úgy nyilatkozott, hogy megkapta a 15 perc hírnevet, kicsit többet is, mert egy ideig céges rendezvények előadójaként futott klassz karriert:
„Előadóként sokkal jobban fizettek, mint zenészként valaha is, de azért nem kerestem milliókat – és biztosan nem akartam örökké így élni.”
De még ezzel sincs vége a történetnek, a Harvard Business School marketingprofesszora, John Deighton és a kutatótársa, Leora Kornfeld esettanulmányt írt a United Breaks Guitars dalról, ami jól jelzi, mekkora veszélyt jelent a közösségi média a nagy, jól ismert cégekre és márkákra.
„Ez a kommunikáció új világa, éles ellentétben a régivel, a Super Bowl-hirdetések és a főműsoridős közönség-elérés világával” – mondja Deighton.
Maga Carroll pedig a humort és a mindenkit megszólító üzenetet emelte ki, ami „erőt adott az embereknek”, a közösségi média pedig hirtelen egy eszköz lett, ami kiegyenlíti a játékteret. Valóban, a játékos-ironikus-szívből jövő klip, aminek a lendülete bő másfél évtized alatt sem kopott meg, 150 dollárból készült, ami 2009 nyarán forintban is csak 28 ezer lett volna.
(Források: Wikipedia, Yahoo! Finance, Inc.com, HBS, nyitókép: Unsplash)
United Airlines | repülés | zene | Dave Carroll | country | repülő
A Balaton kapuja: Kenese Bay Garden Resort & Conference Hotel
A szenvedély, az árulás és a túlvilág jelenik meg egyetlen, zsigerig ható kortárs darabban a Müpa színpadán

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!