A repülés a globális üvegházhatású gázok kibocsátásának 2,4 százalékáért felel, és a repülés iránti kereslet várhatóan növekedni fog a jövőben. Miközben az egyes légitársaságok a kerozin környezetbarátabb alternatíváival kísérleteznek a káros éghajlati hatások csökkentésének reményében, a brit Royal Society kutatása nem fest túl optimista képet ezekről az új megoldásokról – legalábbis a szigetországra vetítve.
Következtetésük szerint rövid távon egyik sem helyettesítheti a fosszilis üzemanyagot, amelyből Nagy-Britanniában évente mintegy 12,3 millió tonna fogy.
A kutatók négy környezetbarátabb megoldást vizsgáltak. Az egyik a haszonnövényekből készült bioüzemanyag, amelyből világszerte a Heathrown használják a legtöbbet, ugyanakkor ez is csak mindössze fél százalékát adja a repülőteret érintő üzemanyag-felhasználásnak.
Úgy vélik, hogyha a teljes brit légiközlekedési ágazatot ezzel akarnák feltankolni, ahhoz az ország mezőgazdasági területeinek mintegy felére lenne szükség, ami akár az élelmiszer-ellátást is veszélyeztethetné.
Egy másik lehetőség a megújuló energiával előállított hidrogén, Nagy-Britannia azonban egyrészt nem termel elég zöld áramot ehhez, másrészt teljesen új gépekre lenne szükség hozzá. Szintén szóba jöhet még az ammónia és a szintetikus üzemanyagok, de ezekhez még több zöld hidrogénre volna szükség, és ebben az esetben sem biztos, hogy a már meglévő repülők működhetnének velük. A szerzők szerint ráadásul továbbra sem világos, hogy az egyes alternatív üzemanyagok mennyivel csökkenthetik a repülés éghajlati hatásait.
A helyzet ugyanakkor mégsem reménytelen, mert mint hangsúlyozzák, hosszú távon valószínűleg sikerül majd használható alternatívát kifejleszteni, de nem lehet megúszni a repülőgépek, sőt, akár a repülőterek újratervezését sem.
Egy érdekes elmélet szerint valójában a repülőjegy árától függ az, hogy mekkora lábnyomot generálunk a repüléssel. Viszont ha vonatra szállunk, akkor ez a probléma nem merül fel.
(Forrás: BBC, képek: Getty Images)
hidrogén | környezet | bioüzemanyag | repülés | környezetvédelem | repülőgép
5 lélegzetelállító túraútvonal Európában, amin egyszer az életben végig kell menni
Manhattan lüktető energiáját mostantól bárki magán viselheti ennek az új kollekciónak köszönhetően

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!