Akkor a legszebb, amikor hajnalban mögé ér a Hold – Tíz titok a Golden Gate hídról

Négy éven át építették, akkoriban 27 millió dollárba került. Írtak hozzá szívhez szóló költeményt, tiszta időben az egész várost és az Alcatrazt is láttatni engedi. Naponta százezer autó halad át rajta, kétszáz embernek ad munkát. San Francisco és a világ talán legismertebb hídja a közelmúltban volt nyolcvanesztendős. 

Miért hívják Golden Gate hídnak, amikor nem is arany?

Nevének pontos eredetére nincs egyértelmű utalás, de a legtöbbször John Frémont vezérőrnagy-felfedezőhöz kötik a keresztelőt; a San Francisco-öblöt és a Csendes-óceánt elválasztó szoros a bizánci torkolatra emlékeztette őt.

Egy átkelő felhúzása már a 19. század közepén felvetődött, ám a szakemberek egy része szerint az erős dagálykor örvénylő tengervíz, a viharos szelek és a köd miatt lehetetlennek tűnt az építkezés.

Akkor mégis milyen színű?

Szinte mindenki azonnal rávágja, hogy piros. Pedig nem. Hivatalosan International Orange színben pompázik, ami egy mélyebb vöröses árnyalat. Így jóval figyelemfelkeltőbb az erre haladó repülőgépek számára a gyakran ködbe burkolózó San Franciscó-i öbölben.

Eredetileg feketére és sárgára festették, aztán új köntöst kapott, mert ez jobban illett a tájhoz.

Amikor hídmunkások éppen festik a hidat, az arrafelé bóklászó turisták közül sokan megkérik őket, hogy a pingálják a cipőjüket vagy a kabátjukat olyan színűre, mint a híd.

Kifesthetem a házam hasonló árnyalatúra?

Azt nem tudjuk megmondani, milyen reakciókat vált majd ki a családtagokból és a szomszédokból, de a válasz: igen. A híd hivatalos honlapján meg lehet találni a pontos színkódot, úgyhogy utána irány a legközelebbi festékbolt, ahol könnyedén ki tudják keverni.

Minden évben újra kell festeni?

Nem kell. A felső rétegen szoktak átmenni időnként, környezetbarát festékkel. Vannak azonban olyan részei, melyek teljesen új külső réteget kaptak.

Hogyan történik a híd festése?

Kétévente ellenőrzik a mérnökök a híd minden négyzetcentiméterét, azt követően tudják pontosan megmondani, pontosan mely pontjait kell átfesteni. A munkások védőfelszerelésben végzik a feladatukat: először homokfúvással eltávolítják a régi réteget, majd a tíz milliméter vastag alapra egy köztes és két felső réteget mázolnak.

Akár hónapokig is dolgozhatnak vele.

Meddig bírja a réteg?

Attól függ, mely részei és azok mennyire vannak kitéve az időjárás viszontagságainak, de alapvetően huszonöt-harminc évig még biztosan kitart. Akadnak olyan pontjai, ahol bizony még az eredeti festést találjuk.

Milyen hangot hallhatunk sűrű ködben?

Köd miatt leromlott látási viszonyok esetén négy ködszarvból érkező jelzést kapnak a hajók, amikor hat mérföldre megközelítik a hidat. Természetesen valamennyi hajónak van saját GPS-berendezése, de nem árt az óvatosság, mert előfordulhat, hogy csupán néhány méter a látótávolság ködös időben.

Kik vigyáznak ránk?

Cowboys of the Sky-nak, azaz az Ég cowboyainak nevezik azokat a Golden Gate-en dolgozókat, akik a hídra öngyilkossági szándékkal felmászókat hivatottak megmenteni. A híd sajnos az egyik legnépszerűbb helyszín azok körében, akik el akarják dobni maguktól az életet. Tavaly szeptemberben kezdték el az ún. biztonsági háló építését, amely a tervek szerint nem csak elkapná a mélybe zuhanókat, hanem elrettentő példaként is szolgálna.

Tényleg van a hídnak verse?

Mindjárt kettő. Valamennyit a híd építésekor főmérnökként dolgozó és az 1937. május 28-i gépjárműforgalom-átadáson részt vett, majd nem sokkal utána elhunyt Joseph P. Strauss írta. A költemények A hatalmas feladat elkészült és a The Golden Gate Bridge címet kapták.

Csak járművek hajthatnak rá?

Nem titok, hogy a hatsávos út mellett gyalogosan és kerékpárral is lehet közlekedni, plusz a híd gyakran ad helyet tömegsport-rendezvényeknek. A szorost egy komppal is bejárhatjuk.

(Fotók: Unsplash, Getty Images)

nagy sztori | érdekességek | Golden Gate híd | egyesült államok | san francisco | titkok

FOLYTASD EZZEL

Egy jó tervhez is kellhet több perspektíva

Sulciová Silvia interjú

Skót nyár a ködös budapesti belvárosban – Ilyen a 2023-as év whiskyje

Rendeld meg a Roadster magazin 18. számát!

Megérkezett a tél, már ki lehet csomagolni a Roadster legújabb, sorrendben 18. lapszámát. Mit találunk benne? A Costa Smeralda fedélzetén kipróbáljuk, milyen az élet egy tengerjárón Barcelona és Nápoly között. Ellátogatunk a luxusipar nagyágyúival dolgozó Edinas Paper kőbányai műhelyébe, megmutatjuk, milyen finomságokkal lehet átvészelni a hideg hónapokat, és megismerkedünk a római Palazzo Talìával is, amelyet az olasz rendezőzseni, Luca Guadagnino álmodott meg. Aktuális számunkban is rengeteg izgalmas helyszín bukkan fel: ilyen a kanadai Yukon vidék, az Amalfi-part, a Côte d’Azur-on kipróbáltuk, milyen az új Audi S5. Északabbra is elkalandoztunk: a lapszám talán legszimpatikusabb szereplője az a négy norvég fiatal, akik egy elhagyatott halfeldolgozó üzemet alakították át a skandináv ország és talán Európa legcoolabb pontjává. Ezen kívül bemutatunk öt divatbrandet, akiket érdemes követni, megvizsgáljuk, milyen volt az elmúlt száz évben a lejtők divatja és még ezen kívül is rengeteg izgalmas témánk van, de itt megállunk.

Megnézem, mert érdekel!
Instagram
“Útra keltünk és összegyűjtöttük a legkiemelkedőbb hazai szállásokat és vendéglátóhelyeket számotokra. Ezek a helyek garantáltan felejthetetlen élményeket kínálnak, legyen szó romantikus pihenésről a Balaton partján vagy egy kulináris felfedezőútról Budapesten.”
Izing Róbert Izing Róbert, főszerkesztő

Legfrissebb ajánlataink

Irány a Roadster Select
teljes adatbázisa
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Iratkozz fel a Roadster hírlevelére, hogy mindig értesülj a legizgalmasabb hírekről, sztorikról és véleményekről az utazás, a dizájn és a gasztronómia világából!
Feliratkozom