A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) legújabb kutatása szerint soha nem volt még ilyen biztonságos a repülés Európában.
A globális légi közlekedésről szóló 2023. évi jelentés adatai azt mutatják, hogy csak Európában az "összes baleset" aránya a 2022. évi 0,98 baleset/millió repülésről 2023-ban 0,48 baleset/millió repülésre javult. Ez a statisztika pedig jelentősen jobb, mint a kontinens öt éves átlaga, amely szerint 0,77 baleset jut egymillió repülésre.
Európában 2018 óta egészen pontosan nulla a halálos kimenetellel járó légi szerencsétlenségek kockázata. Érdekes módon a regisztrált esetek legnagyobb hányada a futóművek összeomlása miatt következett be, ami akkor fordul elő, ha a repülőgép mechanikája nem megfelelően működik.
Az AITA szerint a légi közlekedés világszerte továbbra is látványos előrelépéseket tesz a biztonság érdekében, Európa pedig az egyik legbiztonságosabb régió.
Valójában a legtöbb területen javult a légibalesetek aránya 2022-hez képest – Észak-Amerika és az ázsiai és csendes-óceáni térség kivételével. Tavaly Ázsia és a csendes-óceáni térségben, egészen pontosan Nepálban történt súlyos légikatasztrófa, ami 72 halálos áldozatot követelt. Észak-Amerikában nem jegyeztek fel ilyen jellegű légi szerencsétlenséget, de az "összes baleset" aránya a 2022. évi 0,53/millióról 1,14-re emelkedett.
2023-ban mintegy 37 millió alkalommal emelkedett az égbe – sugárhajtású és turbólégcsavaros – légi jármű, ami 17 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest.
A globális ágazatot tekintve az összes baleset aránya 0,80/millió volt – ez azt jelenti, hogy 1,26 millió repülésre jutott egy baleset. Ez nem csak javulás a 2022-es 1,30-hoz képest, hanem az elmúlt több mint egy évtized legjobb mutatója. Statisztikailag tehát egy embernek 103 239 évig kellene minden nap repülővel utaznia ahhoz, hogy halálos kimenetelű légibalesetet szenvedjen.
Mindannyian ismerjük a repülésre érvényes nyilvánvaló normákat, azaz például ne dohányozzunk a fedélzeten, ne rúgjunk be és ne viselkedjünk gorombán. Jess Bohorquez utazási szakértő szerint azonban vannak még bizonyos etikettszabályok, amelyeket mindenkinek be kellene tartania.
(Forrás: EuroNews, fotók: Getty Images)
esély | baleset | biztonság | repülés | adatok
Európa legvágyottabb városait hagyta maga mögött Budapest ebben a különleges rangsorban
Még el sem kezdődött a szezon, de már biztos, hogy több a népszerű síterep nem nyit ki a hóhiány miatt
Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!