Szenvedélyesen imádja a tengert a halász és tengerész családból származó Konrad Bergström, a hajózásban utazó svéd X Shore alapítója, és nem csupán csodálatát fejezi ki a hatalmas vizek iránt, hanem tesz is értük.
Látva a műanyaggal súlyosan szennyezett óceánokat vagy a haldokló tengeri életet, úgy döntött, lehetőségeihez képest maximálisan hozzájárul a természet védelméhez. A világon először környezettudatos zöld hajókat épített, melyek közül a legújabb, abszolút mimilalista példány külsőre talán kevésbé vonzó, ám forradalmi kialakítással és technológiával (a súly és az ellenállás minimalizásával), valamint innovatív meghajtórendszerrel készült. És nem szennyezi a vizeket.
A szőke, göndör sörényével és mosolygós, szakállas ábrázatával egy rendkívül szimpatikus fickó benyomását keltő Bergström igyekszik egyensúlyba állítani a vállalkozói szellemet és a környezetvédelmet; tisztában van vele, hogy az üzleti érdekek által vezérelt gondolkodás a bolygó megerőszakolásához vezetett, ám úgy véli, mégsem kellene visszamennünk addig, hogy barlangban éljünk, és hisz benne, hogy találunk valamilyen megoldást.
Ilyen lehet az X Shore legújabb modellje, az Eelex névre keresztelt elektromos hajó, amely 90 kWh kapacitású akkumulátorának köszönhetően szinte hang nélkül tud suhanni a vízen.
A hat és fél méter hosszú és akár negyven csomós sebességgel száguldó jármű egy hagyományos jachthoz, motorcsónakhoz vagy hajóhoz képest semmiféle káros anyagot nem bocsájt ki és némi képzavarral élve minimális ökológiai lábnyomot hagy. Egy feltöltéssel száz tengeri mérföldet lehet megtenni vele.
Bergström nem szereti, ha az X Shore-t a Teslához hasonlítják, de a céget illetően meglehetősen ambiciózusnak tűnik, mert nem csak az elektromos hajók tömeggyártásában, hanem személyre szabott vízijárművekben is gondolkodik, és úgy véli, hamarosan piacvezetők lehetnek.
A három színben (mohazöld, homok, kávé) választható Eelex nagyrészt kiváló minőségű parafából állt össze, a székek pedig az ügyfél kívánsága szerint készülhetnek például nyeregbőrből, mint ahogy tetszés és ízlés szerint rendelhető hozzá tetőcsomagtartó a kajakoknak vagy a kerékpároknak.
Jelen állás szerint még nincs engedélyezve a modellek sorozatgyártása, de ha minden Bergström és az X Shore reményei szerint alakul, 2020-ban már az igen alacsony üzemeltetési költséggel járó Eelex 8000-rel szelhetjük a habokat. A hajó ára 290 ezer dollár.
Ez is érdekelhet:
(Fotók: X Shore)
svéd | dizájn | csónak | környezkímélő | csendes | hajó
5 lélegzetelállító túraútvonal Európában, amin egyszer az életben végig kell menni
A szenvedély, az árulás és a túlvilág jelenik meg egyetlen, zsigerig ható kortárs darabban a Müpa színpadán

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!