Az ingyenétkezés lehet a légitársaságok költségcsökkentő intézkedéseinek következő áldozata.
Az Air France 2025-től kezdődően néhány rövid- és középtávú járatán új, a fedélzeten megvásárolható étel- és italfogyasztási rendszer tesztelését tervezi.
Jelenleg a légitársaság azzal élvez előnyt a Ryanairhez és az easyJethez hasonló fapados társaságokkal szemben, hogy a legtöbb járatán a turistaosztályon – időtartamtól függően – ingyenesen biztosít utasainak italokat, szendvicseket, rágcsálnivalókat vagy süteményeket.
Az Air France utasai a foglaláskor vagy az indulás előtt legfeljebb 24 órával a la carte étkezésre fizethetnek be, a közeljövőt tekintve pedig lehetőségük lesz fedélzeti vásárlásra is. A választható fizetős étkeztetési rendszert első körben az Air France Párizs-Charles de Gaulle és Helsinki, valamint Lisszabon közötti járatain vezetik be.
Azt még nem tudni, hogy a költségmegtakarítás a jegyárak csökkenésében is megmutatkozik-e majd, vagy hogy a rendszert más útvonalakon is bevetik.
Nincs azonban minden veszve: az utasok továbbra is kapnak vizet vagy forró italt némi édes vagy sós rágcsálnivaló mellé. A business class-on helyet foglalókat nem érinti a változás, ingyen szolgálnak fel nekik ételt, valamint hideg és meleg italokat és alkoholos tételeket.
Az ingyenes étkezést fokozatosan szüntették meg a legtöbb rövid- és középtávú járaton, mióta a Ryanairhez hasonló fapados légitársaságok az 1990-es években úttörő szerepet játszottak a fizetős modell bevezetésében. Az elmúlt években a British Airways és a Lufthansa is átvette ezt a rendszert a rövidebb útvonalat repülő járatain. Nemrég pedig kiderült, hogy a holland KLM is fontolgatja a turistaosztályon utazók ingyenes étkeztetésének megszüntetését.
Létezik azért jó oldala is ennek, mégpedig az élelmiszer-pazarlás csökkentése. 2023-ban ugyanis évente 1,14 millió tonna élelmiszerhulladék keletkezett a fedélzeti étkeztetésből.
Patrick Smith pilóta szerint egyébként sokkal gördülékenyebben menne a beszállás például egy-egy tengerentúli járatra, ha az emberek nem türelmetlenkednének (tehát nem a klasszikus fapados gépekre gondol, hanem a nagy utasszállítókra).
(Forrás: EuroNews, fotók: Getty Images)
légitársaság | fedélzet | fapados | repülés | megszűnik
A kiberbiztonság téged is érint! Mit is jelent valójában?
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Az ősz önmagában is tud szép lenni, de a Roadster aktuális számával még szebbé és izgalmasabbá tehetjük. Mit találunk benne? Ellátogatunk Jerevánba, és megmutatjuk, mit érdemes csinálni Örményország fővárosában, és megnézzük közelről Athén jelenleg legizgalmasabb kerületét, Keramiekoszt. Találkozunk a világhírű képzőművésszel, Julie Mehretuval, kifaggatjuk, mit csinál Szabados Ági Debrecenben, megkóstoljuk, mit főzött ki az Arany Kaviár új séfje, motorozunk Erdélyben, jachtozunk az Adrián és egyéb hedonista kalandokban is részt veszünk, de nem soroljuk fel mindet. Ezen kívül elbeszélgetünk a bájos izraeli ékszertervezővel, Tal Adarral, találkozunk Zwack Sándorral, bejárjuk a Sauska tokaji főhadiszállását, és elbeszélgetünk napjaink egyik legnevesebb európai portréfotósával, Rob Hornstrával. A magazin egyéb oldalain a tőlünk megszokott kompromisszummentes színvonalon számolunk be az utazás, a dizájn, a divat és a gasztronómia kifinomult világának történéseiről, és mindarról, amiért az életben rajongani lehet.
Megnézem, mert érdekel!