Röviden azért, mert árthat az egészségnek.
A rendszeresen repülő utasok bizonyára tisztában vannak azzal, milyen hatást gyakorol a testünkre a repülés, miközben egy tízezer méter magasan hasító, nyomás alatt lévő csőben ülünk. Bedugul a fülünk, megváltozik az ízlelési képességünk, és nehezebben húzzuk fel a cipőt a leszállás után.
Utóbbi probléma leküzdésére számos trükk létezik (helló, zokni!), de a legjobb tanács talán az, hogy a cipő az utazás teljes időtartama alatt maradjon a lábunkon.
Ennek oka a potenciálisan kellemetlen helyzetek elkerülésével függ össze.
Általánosságban elmondható, hogy a repülőgépek kabinjai nem túl tiszták (ellentétben a fedélzeti levegővel, ami nagyon is az). A kabinokat minden repülőút előtt kitakarítják, de egy gyors fordulóban, amikor csak 15-20 perc áll a takarítóbrigád rendelkezésre, a munka felületesebb lehet. Ez azt jelenti, hogy a kabin tisztítása csupán az üléstámlák zsebeiben hagyott szemét kidobására és a fontosabb érintési felületek (például a mosdó ajtókilincsei) gyors letörlésére vonatkozik. A repülőgépek azért időnként átesnek amolyan mélytisztításon, de ez nem túl gyakori esemény. Légitársaságonként változik, jellemzően négy-hat hetente egyszer történik meg.
A mélytisztításon kívül a szőnyegeket általában csak akkor porszívózzák, ha van rá elég idő, szükség esetén csupán a foltokat (étel, ital, testnedv) tüntetik el és nem feltétlenül fertőtlenítik az egész területet. „Azok, akik mezítláb járkálnak a fedélzeten, olyan baktériumokat és vírusokat szedhetnek fel, amelyek károsan hatnak az egészségükre, nem beszélve a mindig fennálló gombás fertőzés veszélyéről” – mondta David Krause, a repülőgépeken használt tisztítószereket gyártó SyQuest USA tulajdonosa.
A mosdó padlójára kerülő folyadékot a légiutas-kísérők nem kötelesek feltakarítani repülés közben, ami rosszabb esetben azt jelenti, hogy akár vizeletbe is léphetünk.
Jó hír viszont, hogy a járvány miatt a repülőgépek tisztítási rutinja jelentősen megváltozott. Már több fertőtlenítőszert használnak a padló esetében, a folyamatot pedig jóval körültekintőbben végzik el annak érdekében, hogy ne maradjon nyoma a vírusnak, ami potenciálisan megfertőzheti a személyzetet vagy az utasokat.
És ha már a baktériumoknál tartunk, a tálcás asztalok és a kartámaszok is piszkosak, sőt valójában a tálcaasztalok a repülőgép legmocskosabb felületeinek egyike, ezért ajánlott fertőtlenítőkendővel áttörölni azokat helyfoglalás után. Semmi esetre se tegyük fel rájuk a lábunkat cipő és zokni nélkül, bár ezt egyetlen utasnak sem lenne szabad megtennie a többiekkel szembeni udvariasságra való tekintettel.
A Roadsternél mi is rendszeresen pörgetjük a TikTokot ehhez hasonló utazási hackekért. Ebben a cikkünkben eláruljuk, hogyan tudunk még néhány plusz ruhadarabot felvinni a repülőgépre, itt pedig megmutatjuk azt, milyen egyszerű módszerrel lehet pillanatok alatt elaludni felszállást követően.
(Forrás: Travel and Leisure, fotók: Getty Images)
fedélzet | repülés | cipő | repülőgép | utazás | levétel
Hét dolog, amit ki kell próbálnod a legszebb horvát nemzeti parkban
Nagyvárosi kalandor a Volvótól

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!