Mivel a klímaváltozás miatt évről évre rövidebb a téli síszezon, egyre kevesebb turista érkezik az alpesi falvakba.
Így van ezzel az ausztriai Sankt Corona am Wechsel is, ahol 1994 és 2014 között hetvenezerről huszonötezerre csökkent az éves látogatószám.
"A terület száz százalékban téli orientációjú volt, aztán rájöttünk, hogy az éghajlatváltozás miatt egyre fontosabbá válik a nyár. Ezért 2015-ben elkezdtünk a nyári szezon fejlesztésére összpontosítani, aminek végül meg is lett az eredménye" – magyarázza Karl Morgenbesser, korábbi snowboardoktató.
Az újragondolás eredményeként megnyílt egy hullámvasút-szerű nyári szánkópálya és egy mászóhely, de a mindössze négyszáz lakosú település szerencséje akkor fordult meg igazán, amikor hegyikerékpárút-hálózatot alakítottak ki.
A Bécstől körülbelül egyórányi autóútra fekvő üdülőhely manapság több kilométernyi kanyargós erdei utat kínál, valamint olyan ösvényeket, amelyek már a legkisebb gyerekek számára is alkalmasak a bringázáshoz.
Míg a legtöbb hegyikerékpárosokra specializálódott hely meredek lejtőkkel hirdeti magát, addig a kilencszáz méter magasságban található Sankt Corona lankás útvonalai a profiknak, a kezdőknek és a legifjabbaknak egyaránt megfelelnek – mindezek hozadékaként a falu ma már szezononként 130 ezer látogatót vonz.
Az új kalandpark talán leginnovatívabb része a kerékpáros felvonó. 2020-ban ugyanis egy ún. T-bar felvonó – ami felhúzza a bicikliseket a lejtőn – váltotta fel a bringásokat szállító buszjáratot, mert utóbbi már nem tudott lépést tartani az igényekkel. "Azt hiszem, mi voltunk az elsők a világon, akik nyárra ilyen T-bar liftet építettek. Saját magunknak kellett kifejlesztenünk, hiszen eddig nem állt rendelkezésre hasonló rendszer" – mondja a parkot vezető Morgenbesser.
Miért nem volt már nyereséges a síszezon?
Ha az Alpokra gondolunk, a legtöbben a síelésre és egyéb havas sportokra asszociálunk.
Az elmúlt ötven évben közel egy hónapnyi hótakaró tűnt el az Alpok alacsony és közepes magasságban található síterepein, az ENSZ éghajlatváltozással foglalkozó testületének (IPCC) jelentése szerint ez pedig csak rosszabb lesz, és az 1500 méter alatti területeken várhatóan tovább csökken majd a hótakaró a 21. században.
Ausztria minden más európai országnál nagyobb területet foglal el az Alpokból, a téli sportokhoz köthető tevékenységek az ország GDP-jének mintegy három százalékát teszi ki. A koronavírus-járvány fokozta a szabadtéri tevékenységek iránti lelkesedést, ezért remélhetőleg a hegyi kerékpározás és egyéb nyári sportok pótolni tudják a télen elszenvedett veszteségeket az ausztriai Alpok egyre melegebb és alacsonyabban fekvő területein.
Bár a vénasszonyok nyarának közepén nem feltétlenül a síelés az első gondolatunk, de mivel nemsokára indul a szezon, lassan érdemes lehet elkezdeni a tervezgetést. A Síelők.hu szedte össze az ausztriai síterepek várható bérletárait, és ahogyan az várható volt, a tavaly elmaradt idény miatt jó néhány helyen drágulásra kell számítani.
(Forrás: EuroNews, illusztrációk: Pixabay, Getty Images)
jövő | hegyikerékpár | ausztria | alpok | nagy sztori | túlélés
Ezekkel az elektromos bringákkal stílusosan tekerhetsz hegyen-völgyön-városon át
Így készülnek a prémium bútorok Magyarország legnagyobb gyártójánál

Hawaiitól Tanzániáig, az egyik legjobb magyar sommeliertől a belga csúcsdizájnerig, az új Rolls-Royce-tól Horvátország titkos gyöngyszemeiig, a Roadster magazin új lapszáma ismét a világ izgalmas, kreatív és hedonistán lüktető ŕétegeibe viszi el olvasóit. Elmegyünk a bécsi három Michelin-csillagos Amadorba, ahol találkozunk Bencze Ádám sommeiler-vel, beszélgetünk Havancsák Terézzel, aki a közelmúltban kezdett el dolgozni az amerikai outerwear brand AETHERnél, Portugáliában kipróbáljuk, milyen a tengerparton száguldozni az új Ferrarival – egész kellemes –, a kortárs irodalom kedvelőinek pedig egy olyan Roadsternek írt Parti Nagy Lajos írással jelentkezünk, ami szerintünk a legjobbjai közé tartozik. Az aktuális számban lesz egy 20 oldalas mellékletünk is, amelynek főszereplője a még mindig rengeteg újdonságot rejtő Horvátország. Ezen kívül is sok színes történetünk van még, úgyhogy ezúttal is érdemes elmerülni a Roadster gazdag és kalandokkal teli világában!
Megnézem, mert érdekel!